Det finnes knapt noe som er mer irriterende enn telefonselgere som ringer på de mest ubeleilige tidspunkt til tross for at du har tatt jobben med å reservere deg mot nettopp den slags. Noe over to millioner nordmenn har valgt å gjøre.

Kanskje ikke så rart telefonsalg topper klagestatistikken til Forbrukerombudet. I 2014 var det rekordmange klager på nettopp telefonsalg.

— Det er tydelig at vi ikke har et godt nok regelverk når vi får så mange klager. Det er særlig to ting som er problematisk. Det ene er telefonselgers påstand om at det foreligger et kundeforhold, og det andre er hvorvidt du har gitt samtykke til å bli oppringt. Disse tingene må helt klart strammes inn og klargjøres, sa forbrukerombud Gry Nergård.

Dette har åpenbart regjeringen og forbrukerminister Solveig Horne (FrP) fått med seg.

— Telefonsalg oppleves som en påtrengende form for markedsføring og det rammer forbrukere som har tatt et aktivt valg om å ikke bli kontaktet av telefonselgere. Derfor foreslår vi å stramme inn reglene, sier statsråd Horne i en pressemelding fredag.

Det er i dag tillatt å drive telefonsalg, men ikke til forbrukere som har reservert seg i reservasjonsregisteret. Dagens regelverk har derimot to unntak: Hvis forbrukeren har samtykket, eller har et kundeforhold til selskapet som tar kontakt kan næringsdrivende drive telefonsalg.

Foreslår to endringer

Det er disse to unntakene Horne vil til livs når hun nå sender forslag til følgende endringer i telefonsalgsreglene i markedsføringsloven på høring:

1 . Samtykke til telefonsalg fra reserverte kunder må gis direkte til én aktør .

Dette tiltaket vil gjøre det forbudt å innhente samtykker til telefonsalg til flere forskjellige aktører kun på bakgrunn av deltagelse i en enkelt konkurranse på nett.

2 . Næringsdrivende kan ikke rette telefonsalgshenvendelser til eksisterende reserverte kunder uten etter samtykke .

Dette vil gjøre det forbudt å selge nye varer eller tjenester per telefon til reserverte forbrukere kun på bakgrunn av et kundeforhold. For frivillige organisasjoner, foreslås det å opprettholde dagens regler. Les hele høringsforslaget her.

— Med dette forslaget vil forbrukerne få en mer effektiv reservasjonsordning. Vi vil begrense næringsdrivendes mulighet til å drive med telefonsalg overfor forbrukere som har reservert seg, sier forbrukerministeren.

Bare delvis fornøyd

Forbrukerombud Gry Nergård er fornøyd med innstrammingene regjeringen foreslår, men skulle gjerne sett at man også hadde gjort innstramminger når det gjelder frivillige organisasjoner.

— Dette er viktige og bra innstramminger, men vi får også mange klager som går på telefonsalg fra frivillige organisasjoner og forbrukere som føler seg presset til å gi. I vårt høringsutkast vil vi derfor foreslå at det kreves skriftlig bekreftelse også for frivillige organisasjoner, noe vi mener vil være et lite men virkningsfullt tiltak.

Det er ikke bare telefonsalg som får nordmenn til å klage: