Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink skulle finne ut hvor langt man

Startpunktet var polarsirkelen, og etter nitidig testing i forkant hadde de troen på at de ville nå Oslo før sportsbilen gikk tom.

Det ville bety rundt 1000 kilometer, lengre enn noen annen Mustang-tur på en tank.

Da vi møter dem sent på kvelden vel

, viser det seg at Oslo var et altfor beskjedent mål.

Bilen stoppet ved Kragerø i Telemark, 1249 kilometer fra Polarsirkelen. Det betyr at den 317 hestekrefters sterke bilen brukte 0.49 liter på mila. Fra fabrikk er snittforbruket per mil oppgitt til 0.80 liter per mil.

Wilthil og Borchgrevink dro klokken 1640 onsdag denne uken, og var fremme 1500 torsdag.

Ble stoppet av politiet

– Det gikk langt bedre enn forventet, og stemningen i bilen var svært god da så vi at dette gikk veien, sier Wilthil.

Det er langt fra første gang de to begir seg ut på en slik tur. Dette er

Noe som ga dem en annerledes opplevelse.

– Vi ble stoppet av politiet. Noen lokale helter hadde sett to karer i en Ford Mustang som kjørte så seint at de mente det måtte være promille det var snakk om. Det kunne jo ikke være edru folk som kjører sånn i en Mustang. Det var etter syv mil av turen, sier Borchgrevink.

STARTEN: Sjåførene med to lokale politimenn som nettopp har forseglet tanken ved startpunktet. Foto: Privat
TOM TANK: Etter 1249 kilometer var siste bensindråpe brukt. Her sjekker politiet at tanklokket har vært lukket hele veien. Foto: Privat

I testingen før turen fant de ut at den gunstigste hastigheten for Mustangen var 65 kilometer i timen i oppoverbakke og 63 kilometer i timen på flatmark. Et godt stykke unna det man vil forvente av en slik bil på motorvei.– Vi er flinke til å slippe forbi andre bilister. Men det er påfallende hvor ofte vi tar igjen de samme bilene ved fergeleier eller steder der det er veiarbeid, sier Borchgrevink.

Hastigheten har også en annen synlig effekt.

– På vei opp til polarsirkelen, da vi ikke tok hensyn til forbruket, ble bilen full av insekter, og vi måtte skrubbe den. Da vi kom til Kragerø var det knapt et insekt på bilen. I en gitt hastighet skapes det en luftlomme rundt bilen, sier Wilthil.

– Man blir faktisk omvendt fartsblind. På vei hjem igjen, i en tunnel, trodde jeg Knut grisekjørte. Han lå i 110. Det virket helt ekstremt, sier Borchgrevink.

Mental utfordring

FORSEGLET: Det er politiet som forsegler tanken, og bryter den opp igjen når de er ved veis ende. Foto: Privat

De er enige om at utfordringen denne gangen var større mentalt enn de har vært vant til tidligere når de har kjørt biler som Ford Mondeo og Fiesta. – Alle som ser oss, tror jo at vi skal dra på, og man vil jo på en måte innfri forventningene. Det krever disiplin å holde seg til planen.

Siden 2010 har de hver sommer hatt en biltur hvor målet har vært å finne ut hvor lite drivstoff man kan klare å bruke. Hva de gjør neste år, har de ikke planlagt, men de liker en utfordring.

– Kanskje en superbil?, sier Borchgrevink.

– Den må vi i så fall ha lenge, det ville kreve svært mye testing i forkant, sier Wilthil.

9. mai gikk startsskuddet for det som kan ende med Guiness-rekord:

Flere rekorder og rekordforsøk:

Og annen morsom data: