En fin bil og en lang tur, det er for mange et drømmeopplegg der man kan cruise av gårde i god hastighet mens naturen flyr forbi.

Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink skal kjøre fra Polarsirkelen til Oslo i en ny Ford Mustang, men garantert ikke i høy hastighet, de kommer til å ligge i drøyt 60 kilometer i timen, hele veien.

– Og vi stopper bare i nedoverbakker, sier Borchgrevink.

De to skal nemlig prøve å kjøre denne potente sportsbilen, med 317 hestekrefter, den nevnte strekningen, på én tank. Det vil si at de ikke skal bruke mer enn 59 liter bensin på drøyt 100 mil.

Wilthil og Borchgrevink er langt fra noen nybegynnere når det gjelder sparsommelig kjøring.

Første tur var i 2010, da de kjørte fra Oslo til Kirkenes med en Ford Mondeo, på én tank. Siden den gang har de to kompisene gjerne brukt ferien sin til økokjøring.

– Det hele begynte med at vi var nysgjerrige på hvor lite drivstoff det er mulig å bruke, og svaret er: Veldig lite, sier Wilthil.

IKON: Dagens Ford Mustang er modellens sjette generasjon siden den første kom i 1964. Det er også første gang den selges i norske Ford-butikker. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Pedersen, Terje

Den perfekte hastigheten

– Mye av arbeidet er forberedelser. Vi studerer for eksempel hvert eneste veikryss på forhånd, slik at vi kan planlegge hvordan vi skal passere det uten at vi må justere farten. Det er jo klart at det blir litt sært, men det er detaljene som teller, sier Borchgrevink.

Kjørestilen er sentral for å klare minst mulig forbruk. Årsaken til at de bare stopper i nedoverbakke, om de må gjøre sitt fornødne eller ha et sjåførbytte, er at de da kan trille i gang med minst mulig motorkraft. De sverger også til cruisekontrollen, mens de nødig bremser i nedoverbakker, der skal de bygge opp fart til neste oppoverbakke.

I forkant av turen kjører de en rekke tester, for å finne ut hvilken hastighet som er mest gunstig. For Mustangens del er det 65 kilometer i timen i oppoverbakke og 63 kilometer i timen på flatmark.

Turen starter denne uken, for å kunne utnytte midnattssolen maksimalt.

– Vi prøver å kjøre mest mulig på natta, da det er lite trafikk, for å ikke være i veien for andre trafikanter. Det er viktig å slippe forbi annen trafikk, vi følger nøye med i speilet, forteller Borchgrevink.

9. mai gikk startsskuddet for det som kan ende med Guiness-rekord:

STANDARD: Bilene de bruker, som årets Mustang, er standardbiler uten noen form for tilpasninger. Den står for eksempel på Pirelli P-Zero, dekk som er laget for å tåle høye hastigheter. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Pedersen, Terje

Verdens lengste

Tidligere har de to gjort slike turer i mer vanlige biler, og sier at det er en ekstra utfordring å kjøre med en supersprek sportsbil, som ser såpass heftig ut som en Mustang gjør.

– Vi opplever stadig vekk at folk tror vi skal dra skikkelig på, du kan se at folk kjører opp på siden av oss og nærmest ønsker at vi skal kjøre om kapp. Alle regner med at vi kommer til å kjøre i 200 og så triller vi av gårde i drøyt 60 kilometer i timen, sier Wilthil.

– Målet med turen er å vise spennvidden i en bil som Ford Mustang. At den også kan kjøres langt og økonomisk om man går inn for det.

Klarer de å nå målet, blir det tidenes lengste tur på en tank med en Ford Mustang.

– Det er viktig å få med at dette verifiseres av en offentlig tjenestemann. Så tanken forsegles av politiet, og når vi til slutt stopper, og vi kjører til bilen er helt tom, så er det politiet som bryter forseglingen igjen, sier Borchgrevink.

Flere rekorder og rekordforsøk:

Og annen morsom data: