Mitsubishi har jukset med utslippstester for rundt 625.000 biler.

Kl. 10 onsdag norsk tid innrømmet den japanske bilprodusenten Mitsubishi på en pressekonferanse å ha jukset med tester av drivstofforbruk.

DYPT: Mitsubishi-ledelsen bukker dypt under pressekonferansen. Foto: Toru Hanai

Bilene som er omfattet av jukset er Mitsubishi-modellene eK Wagon og eK Space, samt bilene Dayz og Dayz Roox som selskapet produserer for Nissan, opplyser selskapet.

– Når det gjelder testdata for drivstofforbruk, har vi funnet ut av at selskapet har gjennomført testene feil for å kunne presentere bedre drivstofftall enn de faktiske, sier Mitsubishi-sjef Tetsuro Aikawa.

Alle bilene er såkalte minibiler – en biltype med 660-kubikks bensinmotor som er svært populær i Japan, men ikke har fått noe stort gjennombrudd internasjonalt.

Stanser produksjonen

Mitsubishi stanser foreløpig produksjonen og salget av bilene, og sier de vil undersøke om også biler solgt i utlandet kan være omfattet av lignende juks.

– For å sørge for at granskingen blir objektiv og grundig, vil vi sette sammen en komité kun bestående av eksterne eksperter, heter det i en uttalelse fra selskapet.

Jukset ble oppdaget da Nissan merket at det ikke var samsvar mellom det oppgitte og faktiske drivstofforbruket for bilene.

Visste ikke om det

E24.no har snakket med Mitubishi Norge som sier de ikke ante noen ting om dagens nyhet.

– Vi har samme informasjon som dere. Vi fikk vite om dette via nyhetene, og vil avvente pressekonferansen. Foreløpig vet vi ingen ting, sa administrerende direktør Rune Gjerstad til E24 før pressekonferanse.

Holder ikke med fet lommebok:

Aksjen stuper

Mitsubishi-aksjen falt 15 prosent til 733 yen etter at nyheten ble kjent — det største fallet på en dag siden 2004, ifølge Bloomberg News.

Mange aksjonærer frykter at selskapet kan være innblandet i en lignende skandale som utslippsjukset i Volkswagen.

STUPER: Aksjemarkedet reagerer negativt på avsløringene. Foto: © Mike Blake / Reuters

Utslippskandalen i fjor

Det er ikke mer enn et snaut halvår siden det ble kjent at Volkswagen hadde jukset med sin utslippsinformasjon.

I september i fjor ble det kjent at bilprodusenten hadde installert en spesiell programvare i en del av sine biler med motortype type EA 189 for å få dem til å fremstå som mer miljøvennlige enn de i realiteten er.

Som en følge av avsløringen av omfattende juks som kan angå 11 millioner biler verden over, falt VWs børsverdi med mer en 35prosent,ifølge wikipedia.Det er fortsatt ikke sikkert hvor mye skandalen vil koste selskapet.

De asiatiske bilprodusentene Kia og Hyundai har tidligere måttet betale milliarder av kroner til amerikanske myndigheter for å ha overdrevet sine bilers drivstofføkonomi.

Åtte spørsmål og svar om Volkswagen-skandalen.