Nylig viste tall fra Trygg Trafikk at dødstallene på norske veier øker, 38 i årets fire første måneder, mot 27 i fjor.

Totaltallet for 2015 var for øvrig det laveste siden 1940-tallet.

Steg for første gang siden 2001

Tall fra Dekra, Europas største trafikksikkerhetsselskap, viser at trenden er lik i resten av Europa.

For første gang siden 2001 steg dødstallene for trafikken i Europa i 2015. I EUs 28 medlemsland døde rundt 26.000 mennesker på veiene i fjor, en økning på 1,2 prosent fra året før. Dette gjør EUs mål om å halvere dødsulykker fra 2010 til 2020 vanskelig å oppnå.

— Det er ekstremt viktig at alle involverte bidrar til en innsats som kan reversere denne trenden, og gjenskape suksessen fra tidligere år, sier Clemens Klinke, styremedlem og sjef for trafikkavdelingen i Dekra, i en pressemelding.

På biljakt?

Menneskelige feil

I Tyskland skal det i 2015 ha dødd 3475 mennesker i trafikken, en økning på 2,9 prosent.

I Frankrike økte det med 2,4 prosent og i Italia med 1,3 prosent. Disse tre landene står samlet for 40 prosent av dødsulykkene i EU.

— Når antallet ulykker med dødelig utgang øker i disse landene, hvor folk generelt har moderne biler, er det definitivt foruroligende, sier Klinke.

OPPMERKSOMHET: Clemens Klinke i Dekra mener at distraksjoner er den store faren i dagens trafikk. Foto Thomas Küppers/Dekra

Han trekker frem at 90 prosent av alle ulykker skyldes menneskelige feil. Moderne biler har en rekke systemer som skal bidra til å minske ulykkesrisikoen, som kollisjonsvarlsere, nødbremser og filskiftvarslere, samt bilkonstruksjoner og sikkerhetsutstyr som skal beskytte dem som er i bilene. Her er tipsene som gir elbilen økt rekkevidde på vintervei:

Dekra ser for seg at en videre utvikling av systemer som fungerer mellom bilene, og mellom biler og annen infrastruktur, vil være viktig for å hindre ulykker. Med andre ord teknologi som gjør bilene mer eller mindre selvkjørende.

De ser samtidig at annen teknologi, da særlig smarttelefoner, bidrar til at folk er mindre oppmerksomme i trafikken. Undersøkelser gjort av Dekra, viser at 17 prosent av fotgjengerne bruker telefonen når de krysser en vei.

— Vi tror at oppmerksomheten de neste årene spesielt må rettes mot distraksjoner i trafikken. Bevisstgjøring rundt dette er topprioritet.

Klinke sier at ansvarsfull oppførsel fra trafikantene er helt essensielt.

— Selv den beste kjøretøyteknologien og veiinfrastrukturen forandrer ikke på det.

Lyst på ny bil? Sjekk våre biltester: