— Vi oppfordrer garasjebyggere til å søke kommunen om tillatelse, selv om de nye forskriftene fra 1. juli gjør det mulig å bygge en dobbelgarasje uten å varsle naboen eller søke kommunen om tillatelse, sier administrerende direktør Dag Erik Heier i Igland industrier.

En garasje på 50 kvadratmeter fra deres fabrikk kan settes opp fiks ferdig på to dager.Med de nye byggeforskriftene som gjelder fra 1. juli, har regjeringen gjort det mulig å sette den opp uten å søke kommunen, og uten å ha varslet naboen. Selv om man plasserer garasjebygget bare én meter fra naboens tomt.

Hadde reagert

— Hva hadde du sagt hvis du kom hjem fra en to dagers ferietur, og naboen din hadde satt opp en garasje én meter fra tomten din?

— Da hadde jeg både blitt sint og forundret. Det bør ikke være mulig, sier Heier. En slik framgangsmåte er unødvendig og ikke noe man ønsker, legger Heier til.

Gavlen til høyre gjør garasjen søknadspliktig. Med gavlen til venstre vil du i teorien kunne sette opp garasjen uten å søke. De fleste velger den høyeste for å få loft til bod, sier administrerende direktør Dag Erik Heier i Igland Industrier.

— Dagens regelverk er ikke heldig det heller. Men det kunne heller vært myket opp, slik at en nabo ikke får mulighet til å trenere byggesaker over år. Men nabovarslingen bør ikke fjernes, sier Heier.Garasjefabrikken i Grimstad selger rundt 2000 garasjer i året, som gir en omsetning på cirka 200 millioner kroner. Selskapet regner med at omsetningen vil øke med de nye forskriftene, når det blir enklere for kundene å sette opp garasjer.

— Likevel oppfordrer vi våre kunder til å søke kommunen om lov til å bygge, sier Heier.

Billig forsikring

Heier peker på at ansvarsforholdene nå endres helt.

— Med de nye forskriftene får den som skal bygge ansvaret for at alt blir gjort korrekt. De aller færreste har denne kunnskapen. For de fleste vil det være en billig forsikring å søke kommunen, som faktisk kan dette. Med en byggesøknad bidrar kommunen til at alt blir gjort riktig, sier Heier, og legger til at han frykter vanlige garasjebyggere kan komme til å gjøre mange feil hvis de går i gang på egen hånd.

Kommunen tok feil

— Det er mange fallgruver. Senest i dag fikk vi telefon fra en som skulle bygge garasje. Kommunen hadde rådet mannen til å vente til etter 1. juli, for da slapp han å søke. Problemet var at mannen måtte rive en eksisterende garasje. Og det må du ha tillatelse til å gjøre. Så er spørsmålet hvem som hadde fått ansvaret: Mannen som rev garasjen og bygde en ny garasjen som er søknadspliktig, eller kommunen som har gitt et uforpliktende og galt råd på telefonen? Dette viser også at kommunene også har problemer med de nye reglene. Det er mange uklarheter, konkluderer Heier.

Ønsker endring

Igland Industrier advarte regjeringen mot regelendringene i høringsrunden.

— Det er et komplisert regelverk. Og vil dessverre få betydning for langt færre enn man hadde regnet med. Og da spørs det til sjuende og sist om kommunene i det hele tatt sparer noe på forenklet saksbehandling. Vi er tvert imot redd for at endringene kan føre til flere rettssaker, for eksempel mellom naboer, sier Heier.

Åtte av ti må du fortsatt søke om å få bygge

— Det er bare et fåtall av dem som skal bygge garasje som slipper å søke. Seks av ti garasjer som settes opp i Norge er høyere enn grensen som er satt på fire meter for å slippe søknad. Er garasjen høyere må det søkes på ordinært vis. Den mest populære garasjen vi selger er cirka fem meter høy. Det handler rett og slett om at folk ønsker bodplass på loftet, sier Dag Erik Heier i Igland Industrier.

Her ser du fire modeller som du må søke om å sette opp, fordi de er høyere enn fire meter. To av garasjene kan settes opp uten søknad, hvis alle andre øvrig regler og krav er innfridd.

Han forteller at kanskje 80 prosent av garasjene de selger fortsatt vil være søknadspliktige.— Det er en rekke regler som gjør at man likevel må søke om å sette opp garasje. Det må for eksempel være en godkjent reguleringsplan som tillater garasjebygging. Ellers må det søkes. Er avstanden til nabobygg for liten i forhold til brannforskriftene? Må du rive en gammel garasje for å bygge ny? Er området i et LNF-område? Skal garasjen bygges inntil en vei? Alt dette krever søknad om byggetillatelse. Det kan derfor se ut som det er de færreste som bare kan sette opp en ny garasje uten å søke, kanskje bare 1 av 5, sier Heier