Kristiansandere på tredjeplass i Atlanterhavsregatta

Den tidligere OL-deltakeren Per Arne Nilsen fra Kristiansand er skipper på båten Enigma VII, som ble nummer tre i sin klasse i prestisjetung Atlanterhavsregatta. Regattaen begynte 24. november i Gran Canaria og ble nylig avsluttet i Stl. Lucia i Det karibiske hav. Per Arne Nilsen eier båten. Han har seilet siden han var seks år \[…\]

Brukergenerert innhold

Publisert: Publisert:

Den tidligere OL-deltakeren Per Arne Nilsen fra Kristiansand er skipper på båten Enigma VII, som ble nummer tre i sin klasse i prestisjetung Atlanterhavsregatta.

Regattaen begynte 24. november i Gran Canaria og ble nylig avsluttet i Stl. Lucia i Det karibiske hav. Per Arne Nilsen eier båten. Han har seilet siden han var seks år gammel og har deltatt i adskillige konkurranser gjennom årene. Blant toppresultatene nevnes gull i EM i laser i 1980 og sjetteplass i OL i 1986. På bildet over sees Per Ottar Skaaret (f.v.), Carsten Mikkelsen, Jan Lærke, Per Arne Nilsen, Kjeld Lærke og Lars Hoven. Foto: Privat.

Reisebrev 2. desember:

Tirsdag 2. desember skrev Nilsen følgende fra regattaen til lokalsporten.fvn.no: Vi er godt på vei i regattaen. Utseilt distanse er ca 1600 nautiske mil av totalt 2700. Vi er seks personer ombord i en rask seilbåt av typen x-55 på 55 fot. Mannskapet på seks personer er delt inn i tre lag som har tre timer lange vakter. Vi er tre nordmenn og tre dansker ombord. Lars Hoven fra Kristiansand og Per Ottar Skaaret fra Asker er begge gode regattaseilere med lang erfaring. Ingen av oss har imidlertid deltatt i regatta som går over to uker natt og dag.

Båtene kan følges her: http://www.worldcruising.com/arc/eventfleetviewer.aspx

De siste 24 timene har vært intense med mange seilskift grunnet skiftende forhold. Vi bytter da på forskjellige spinnakere på ca 250 kvm. med forskjellig fasong og duktykkelse. Jeg styrer som oftest fra klokka 2100 til 2400. Deretter blir det bytte av lag og noen timer med søvn før neste skift igjen klokka 06-09 om morgenen.

Andreplass

Vi fikk melding fra regattaledelsen at vi var nr to i vår klasse og seks sammenlagt av ca 250 båter. Vi seiler i den raskeste klassen. Båten som leder er snart i mål, dvs de bruker 8-9 dager over, mens vi kommer til å bruke ca 13 dager. Etter meldingene som tikker inn på mailen har vi strategi møte ombord. Vi legger da en plan for hvor vi skal seile de neste 12 timene og oppdaterer vår langsiktige plan. Vi prøver å treffe på vindskift og seile i det omrdået med mest vind. Samtidig som det er viktig å unngå lite vind. Dagens strategi er å holde en mer sydlig kurs enn våre konkurrenter.

Vi håper dette vil gi resultater i mer vind som de siste dagene har ligget på 5-6 sm. Vi ønsker medvind på 10-12 m/s. Regattaen er en typisk medvinds-regatta (tradewind). Vi har forskjellig kontakter i land som sender avanserte værmeldinger. Basert på deres råd og tips og vår erfaring ombord, så finner vi den mest optimale veien over. De båtene vi konkurrerer mot har samme opplegg. Vi mistet to timer i et vindhull i natt, ellers har vi stort sett hatt vind hele tiden.

Vinnerhåp

Vi får også melding fra vår kontakt i land at vi har tatt innpå på ledende båt. Vi lever fortsatt i håpet om å vinne vår klasse. Riktig veivalg er helt avgjørende!

Reisebrev 3. desember:

Det ble en hard natt, med vind fra stille til kuling. Jeg sov ikke mer enn to timer i natt. Søvn får vi ta igjen når vi kommer i mål om rundt fire dager. Når det blåser kuling, får vi ofte regnbyger og da er sikten så godt som null. Det siste døgnet hadde vi ikke mer enn 200 nautiske mil i utseilt distanse. Vi har seilt i snitt 215 nautiske mil på 24 timer.

Vi ligger fortsatt som nummer to i racingklassen og seks overall av 250 båter. Værutsikten for de neste to døgnene er laber til frisk bris og det passer oss godt.

Ellers er første båt allerede i mål. Det er en rask 100 foter med finsk mannskap.

Vi «sliter» med varmen. Vannet er cirka 27 grader varmt. det fører til at temperaturen inne i båten er 27 grader.

Reisebrev 5. desember:

I går natt ble vi liggende i et stort vindhull. Det tok sju timer før det kom vind. Vi måtte ta ned storseilet for å unngå at det ble ødelagt i de store bølgene. De siste 24 timene har vi hatt passatvind med god fart. dvs en snitthastighet på ca. ni knop. Vi ligger fortsatt som nummer to i vår klasse. Nummer tre i klassen ligger kun 15 minutter bak oss på korrigert tid. Vi bytter nå rormann for hver halvtime for at rormannen skal være 100% fokusert på fart.

De båtene som ligger foran oss er raskere og større båter som seiler med profesjonelt mannskap. Vi gjør vårt beste og håper på en plass pallen og topp ti-plassering overall. Det er innen rekkevidde.

Ellers har vi hatt «besøk» av hval og delfiner i natt.

Vi har ca 460 nautiske mil til målgang. Dette blir spennende.

Reisebrev 10. desember:

Vi endte som nummer tre i racingklassen, slått av to meget raske båter som seilte over på litt over åtte dager. Leopard er en 100-foter bygget for å sette rekorder over lange strekk. mens båt nummer to var en 70 fots Withbread båt fra 2011. Disse båtene seiler med profesjonelle mannskap og stiller i en annen klasse. Føler vi egentlig ble første amatørbåt !

Vi ble ellers nummer åtte av hele feltet på 250 båter. Det var ti norske båter med. Jeg har seilt mange regattaer, men ikke en regatta hvor det er press på i 14 dager. Det ble lite søvn over så lang tid. Det var godt å komme i mål etter 14 dager og 32 minutter. Vi nyter noen dager her på St Lucia før turen går hjemmover i morgen.

Med vennlig hilsen Per Arne Nilsen, skipper ombord på Enigma VII

Publisert:
Vil du skrive for Lokalsporten?
Rune Stensland, Fædrelandsvennens produktsjef for Lokalsporten, ønsker bidrag fra nye skribenter velkommen. Ta direkte kontakt med Rune på 975 97 785