Hekta på egenvektstrening

Jeg har alltid vært aktiv fra jeg var liten gutt, og har drevet med fotball, basketball, styrketrening og mye annet. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har aldri vært i bedre form enn nå og det i en alder av 37.

Publisert:

På dette bildet utfører Inti Ortega Gallegos en backlever på et kurs som Team Physix holdt på Sats Elixia Vågsbygd i november i fjor. Ahmed Valentino Kerigo følger med til høyre. Foto: Fædrelandsvennen

Brukergenerert innhold

  • Inti Ortega Gallegos
Denne artikkelen er over fire år gammel

BLOGG: Hvorfor? Fordi jeg rett og slett er blitt hekta på egenvektstrening, også kjent som calisthenics. På denne videoen kan du se en av øvelsene jeg liker best om dagen:

Styrketreningen er vel det jeg har holdt på med lengst, men det kom til et punkt for drøyt to år siden at det ikke motiverte meg så mye som i starten. Jeg ble veldig sterk, ja, og kunne løfte mye i benk, men hvorfor klarte jeg ikke å løfte meg selv? Jeg brukte meg selv som en liten prøvekanin og sluttet med å løfte vekter. Jeg brukte You Tube til å finne motivasjon, men for å være helt ærlig så ble jeg ganske demotivert etter å ha sett hva disse gutta klarte å gjøre. Det der kan ikke være mulig, tenkte jeg og trodde faktisk filmene på You Tube var fake. Men jeg fortsatte å lete etter motivasjon og bestemte meg for å begynne helt på nytt.

Her er jeg i aksjon sammen med sønnen min Lukas Emin. Bildet er tatt på lekeparken på Lund ved Lund kirke. Foto: Privat

Mitt mål fra starten var å klare fem pullups, noe jeg så på som helt umulig siden jeg på mitt aller første forsøk ikke klarte én. Jeg trente hardt, hver eneste dag, og i starten var det tungt og jeg så veldig mørkt på det. Men jeg ga ikke opp og klarte fem pullups! Jeg ble etter hvert mye sterkere og fikk se resultatene etter alt slitet. Jeg skulle så prøve å løfte hva jeg løftet da jeg da bare trente med vekter og jeg løftet like mye og litt til. Jeg ble veldig overrasket, men det ga meg svaret på det jeg lett etter da jeg begynte med dette. At det faktisk er mulig og at alle de på You Tube har gått igjennom det samme som meg – de har også begynt et sted, trent hardt og vært dedikert!

Denne øvde jeg mye på før jeg klarte:

Mestringsfølelsen kan ikke beskrives! Men det var i hvert fall sykt deilig å klare de fem pullupsene. Siden den gang har jeg bare satt meg nye mål hele veien. Alt fra å stå på hender til å ta 100 pushups og masse annet. Alt er mulig så lenge du er dedikert til målet du vil oppnå. Det skal sies at det tok tid, men det er det jeg liker med denne type trening er at du har noe å jobbe mot, du jobber med tiden og ikke mot. Sett deg mål, men sett realistiske mål.

Her gjør jeg noe som heter arrows. Bildet er tatt i parken i Alanya, Tyrkia nå i sommer. Foto: Privat

I forbindelse med treningen fortsatte jeg å lete etter mer motivasjon og kom over navn jeg ikke visste var så store helt til jeg fikk møte dem selv. Navn som Hannibal For King, Frank Medrano, Lazar fra Bar brothers og mange andre store navn. Jeg ble helt hekta på finne mer og så kom jeg over gruppen fra Norge/Oslo som kalte seg for Team Physix. Jeg kom i kontakt med Ahmed, som jeg også fikk ned til Elixia for å holde workshop, noe som gjorde meg enda mer motivert og mer gira på å fortsette med calisthenics. Hannibal for king har også vært i Kristiansand, noe vi gjorde i et samarbeid med kommunen, Team Physix, KRS BEAST og Agder parkour.

I dag er vi en liten gruppe her i Kristiansand som driver med dette (KRS BEAST) og kommende uke blir det forhåpentligvis satt opp stenger i Nybyen, slik at vi kan trene ute.

Vi har lyst at flere skal begynne med dette og jeg kan ikke si det nok, dette er noe ALLE kan få til! Det er verdt å prøve det og er det ikke noe for deg så har du i hvert fall prøvd. Du har ingenting å tape.

En treningsøkt for meg er forskjellige fra dag til dag. Et eksempel er:

20 min intervall-oppvarming, i det siste har jeg syklet en del.

Så 10 min tøying og lett oppvarming av skuldre og overkropp.

Så pullups (10X3), her kan du legge til vekter rundt livet om det er for lett.

Så kan man ta 50-100 pushups, enten fem eller ti om gangen, alt etter hva man klarer. Jeg pleier å ta 50 diamonds pushups og 50 vanlige.

Fra NM i calisthenics i Asker. Jeg deltok ikke, men tok en freestyle da det var open bar. Foto: Privat

Denne er også veldig fin og blytung synes jeg, men effekten er kjempebra. Den kalles «stigen» og er en form for sirkeltrening. Gjør så mange runder du klarer. Det ser lett ut, men den er supertung og supereffektiv! På den første runden tar du en pullup, to dips, en chin og to push ups. I neste runde tar du to pullups, fire dips, to chins og fire pushups. Og så øker du med en tilsvarende progresjon i hver runde.

På Instagram kan dere se mer av det jeg har trent på, sjekk @intiortega

Publisert:
Vil du skrive for Lokalsporten?
Rune Stensland, Fædrelandsvennens produktsjef for Lokalsporten, ønsker bidrag fra nye skribenter velkommen. Ta direkte kontakt med Rune på 975 97 785
  1. Blogg
  2. Calisthenics