Toppingsperioden = en utøvers beste venn

Senior-NM kortbane står for døren i Aquarama 19.-22.mars, det betyr for mange en periode med et spenningsnivå, en nervøsitet og en glede litt større enn den hverdagen vanligvis har å by på.

Publisert:

Hakeem Teland fra Kristianand har store ambisjoner som padler. Foto: Privat

Brukergenerert innhold

  • Hakeem Teland
Denne artikkelen er over fem år gammel

Arbeidet du har lagt ned på trening de siste månedene skal forhåpentligvis gi uttelling i løpet av disse fire dagene. Du vil få svar på om du har pushet grenser, forberedt deg mentalt, holdt deg frisk og spist riktig i stor nok grad til å utvikle deg som utøver.

Alltid god stemning i bassenget. Foto: Privat

Topping er livet

Hvordan finne formtoppen inn mot en konkurranse eller et mesterskap er veldig individuelt, og forskjellig fra idrett til idrett. Men for meg, og mine idretter (kajakk og svømming) er det viktig å trene hurtighet og samle overskudd. For de aller fleste utøvere er toppingsperioden en periode med hvile, kortere treninger, mindre treningsmengder og en lett kropp. Mitt mål i NM denne gang er å sette nye perser. Jeg stiller i sju stafetter og på 50 meter butterfly.

Formtopping

Formtopping, eller «tapering» som det også kalles er når man fokuserer på konkurranseperioden, er en metode vi bruker for å redusere kroppslig stress og belastning som er forårsaket av store mengder trening. Topping innebærer en form for reduksjon i treningsbelastningen, gjerne ved nedgang i generell treningsintensitet og treningsmengde – dette muliggjør at man kan oppnå en topprestasjon.

Modelltrening i Paphos. Foto: Jorann S. Tørnkvist

Trening på konkurransefart

I toppingsfasen beveger vi oss fra store mengder høy intensitet til mindre mengder, men med større differanse mellom intensitetene. Vi trener mer på fart som ligner ønsket konkurransefart. I KSA bruker vi «start oppe»- eller «modelltrening»-metoden. Det vil si at vi svømmer en god oppvarming, etterfulgt av en forberedelsesdel, deretter f.eks. 2-3 løp som vi skal ha i stevnet. Disse løpene gjør vi fra startpallen, vi har banen for oss selv, og vi kan virkelig sette oss inn i løpsituasjonen. Flere bruker også konkurransebuksen/-drakten på trening for å få godfølelsen. Vi trener også opp kroppens syretoleranse.

Sliten gjeng. Foto: Jorann S. Tørnkvist

Visualisering

Visualisering er en metode vi bruker mye på Norges Toppidrettsgymnas. Dette går ut på å se for seg løpet i hodet, mange ganger. Du skal terpe inn detaljer som teknikk og løpsopplegg. Metoden brukes også av mange utøvere for å gi selvtillit – du ser deg selv i en situasjon der du er den beste. Riktig innstilling og selvtillit har ekstremt mye å si. Hvis to utøvere, med relativt lik teknikk og like fysiske kvalifikasjoner, skal konkurrere, så er utøvernes mentalitet avgjørende. Den ene ser for seg selv som uovervinnelig, og den andre har ikke helt troen på seg selv. Hvem vinner?

«Whether you think you can, or you think you can’t – you’re right» – Henry Ford

Vinterleir i Kypros

I år reiste Kristiansand Svømmealianse, Mandal Svømmeklubb og Lillesand Svømmegruppe sammen til Kypros. Følget ble på 30 utøvere, noen foreldre og to trenere. Mesteparten ble i en uke, mens noen kunne nyte livet fullt ut i varmen en uke til. Uke en ble tilbrakt ved Coral Beach Hotel i Phapos, og uke to ved Atlantica Miramare Beach Hotel i Limassol. Leiren var en stor del av den tidligste delen av toppingen, der jeg svømte 62 km den første uken og 35 km den andre uken. Jeg er på sprintgruppen, så jeg var ikke en av de som svømte lengst.

Deltakerne fra KSA, MSK og LIL. Foto: Jorann S. Tørnkvist

Treningsmessig var leiren preget av høy intensitet, mye melkesyre, teknikktrening og analysering. Vi bruker hverandre, og kamera, som nyttig verktøy. Tekniske detaljer er vanskelige å legge merke til, eller endre på, uten andres tilbakemeldinger. En slik leir før et NM er veldig givende, da kan man tenke kun på svømming. Ingen skole, lite skolearbeid, ingen foreldre som maser eller hybel som må vaskes. Det blir som en «ferie» fra alt stress. Her er treningsplanen vi fulgte: Treningsplan Kypros, laget av Brian Boe Madsen – hovedtrener i KSA.

Mange krets- og årsklasserekorder ble utdelt. Agder er i utvikling!

Etter hvert år utdeles eventuelle krets- og årsklasserekorder som er tatt i løpet av fjoråret. Hvis man tar en årsklasserekord, vil det si at ingen har svømt fortere enn deg i den årsklassen (i Agder svømmekrets) noen gang. Hvis du tar en kretsrekord, vil det si at du er den raskeste i Agder noen gang, uansett årsklasse. På bildet ser vi de som har tatt rekorder fra KSA, MSK og LIL i 2014. Hvert år tas mange rekorder, det viser bare at nivået blir bedre for hvert år!

Her et bilde av de som har tatt rekorder av deltakerne på leira. Foto: Privat

Publisert:
Vil du skrive for Lokalsporten?
Rune Stensland, Fædrelandsvennens produktsjef for Lokalsporten, ønsker bidrag fra nye skribenter velkommen. Ta direkte kontakt med Rune på 975 97 785
  1. Blogg
  2. Hakeem Teland
  3. Kristiansand svømmeallianse
  4. Padling