Vennesla-bosatte Julie Rafoss (26), som jobber som personlig trener, har skrevet dette innlegget. Privat

«Instagramifiserte» øvelser uten vits

Jeg synes det er frustrerende når folk finner øvelser og tips på Instagramkontoen til største forbilder og gjør som dem, uten å vite hvorfor og heller ikke helt hvordan.

Julie Rafoss

BLOGG: Det er veldig bra å bli inspirert, det er ikke det jeg sier. Men om du skal kopiere noe av noen og investere tid på det, så bør du vite hvorfor og hvordan. I mange tilfeller er det enkle ofte det beste, med mindre du avanserer eller gjør noe annerledes for å øke eller forbedre belastning eller bevegelsesbane.

Her er eksempler på tre instagramifiserte øvelser jeg ikke ser noe poeng i:

Øvelser med ekstra bevegelsesbane – uten ekstra bevegelsesbane


Pushups med hendene på vektskiver uten å senke brystet ned på bakken. Poenget med å ha opphevede armer er for å få større bevegelsesbane – lengre løftevei. Det oppnår du ikke med mindre du senker brystet helt ned på bakken. Om du ikke gjør det, kan du like godt la være å ha opphevet underlag.

Bulgarsk utfall med fremre fot på step. Poenget med øvelsen i utgangspunktet er å få lengre løftevei fordi fremre fot også er opphevet i stedet for å stå på bakken. Om du ikke senker kneet helt ned til bakken, er det dog ikke noe poeng i den ekstra stepkassa. Da kan du heller ta vanlige bulgarsk utfall med fremre fot på bakken.

Privat

Knebøy hvor man holder kabelen i hendene foran seg. Helt ok bevegelse, men vekten drar deg framover, noe som ikke direkte gir mening når det kommer til muskelaktivering. For å få god muskelaktivering av lår og rumpe i en slik bevegelse, bør vekten gå gjennom kroppen, ikke være langt foran deg å dra deg framover.

Det ser fancy ut, spesielt i froskeperspektiv og med gjennomsiktig tights – men om du ønsker god valuta for tiden du bruker på gymmet, ville jeg heller kjørt knebøy, markløft, hip thrust og utfallsvarianter. Om du sliter med mobilitet eller smerter, finnes det som regel alltid flere andre fornuftige alternativer til øvelsene. Forhør deg med en fagperson for personlig veiledning.

Skal du gjøre en fancy kabelvariant av knebøy, er denne øvelsen under mye mer fornuftig, her har du faktisk vekt som trekker deg nedover og en mye mer naturlig bevegelsesbane (spesielt dersom du av en eller flere grunner ikke ønsker å ha vekt på ryggen eller å holde den i hendene).

Privat

Et annet alternativ dersom ønsket ditt er å kunne ha føttene langt fram – benytt en smithmaskin hvor stangen står fast, og kjør knebøy i den.

Les flere innlegg av Julie Rafoss her