Styrkeløft passer også for jenter

Jeg liker å trene med tunge vekter, utfordre meg selv og opplever at styrkeløft miljøet er bra – også for jenter.

Publisert:

<p>Kjersti Åsland (22) fra Åseral ble nylig nummer fire i junior-NM i styrkeløft. Foto: Per Gunnar Roalkvam.</p>

Brukergenerert innhold

  • Kjersti Åsland
Denne artikkelen er over fire år gammel

Hei. Jeg heter Kjersti Åsland, er ei 22 år gammel jente fra Åseral som går siste året på sykepleien ved UiA.

Jeg begynte å trene styrkeløft for ca. ett år siden og meldte meg da inn i Kristiansand Atletklubb. Før dette har jeg trent vanlig styrke en del år. I mai i år deltok jeg på mitt første stevne, som var et nasjonalt utstyrsfritt stevne i Oslo. Dette ga absolutt mersmak og jeg bestemte meg for å satse videre til junior-NM i november 2015. I NM endte jeg opp med en fjerdeplass, noe jeg var og er veldig godt fornøyd med.

Markløft er min beste øvelse, jeg ble nummer to i den øvelsen i junior-NM. Foto: Foto: Privat.

Markløft er min sterkeste øvelse, her jeg ble nummer to i min klasse, med 162,5 kg. Tredje løftet ville jeg prøve å satse litt og gikk opp til 170 kg, det ble akkurat litt for tungt denne gangen. Så med litt terping med markløftdrakta vet jeg at jeg har mer inne der. Her har jeg hatt god hjelp av trener Fredrik Ingebrigtsen fra Kristiansand og Tonje Moltubakk Haugstad fra Søgne. Fredrik motiverte meg til å begynne med styrkeløft og Tonje sørget for at jeg ble bitt av basillen med utstyrstrening.

Hvorfor styrkeløft? Jeg liker å trene med tunge vekter, utfordre meg selv og opplever at styrkeløft miljøet er bra – også for jenter. Vi gir hverandre tips og backer hverandre opp. Jeg trives veldig bra i dette miljøet.

Det er en tøff sport som passer for tøffe jenter – og dem er det mange av!

På de to stevnene jeg har deltatt i vil jeg gjerne fremheve den gode støtte og hjelp jeg har opplevd å få i fra andre klubber og personer som har vært lenge i gamet.

Klar til løft! Foto: Foto: Privat.

Styrkeløft krever mye ressurser – både i kostbart utstyr og ikke minst av tid. Ei treningsøkt kan gjerne vare i opptil tre timer, gjerne mer om det er med utstyr. Kostholdet er veldig viktig. Nok mat, riktig mat og riktig mengde. Ren og riktig mat er ofte kostbart. Det å restituere kroppen bra er utrolig viktig for en optimal fremgang. Som den røde tråd er det tre faktorer som er viktige: Nok søvn, nok mat og gode treningsøkter.

I et samfunn som er veldig kroppsfiksert, har styrkeløftmiljøet fokus på å prestere, både fysisk og psykisk. Det handler ikke om å se best ut – men å ha fokus på de rette og sunne elementene som gir styrke til å prestere og løfte tungt. Skal du drive med styrkeløft, må du være disiplinert, rutinert og ikke minst motivert, da det om sagt tar mye tid og krefter.

Publisert:
Vil du skrive for Lokalsporten?
Rune Stensland, Fædrelandsvennens produktsjef for Lokalsporten, ønsker bidrag fra nye skribenter velkommen. Ta direkte kontakt med Rune på 975 97 785
  1. Blogg
  2. Kristiansand Atletklubb
  3. Styrkeløft