Dagens barn frarøves utvikling av evnen til å se utfordringer og finne strategier for løsning. Den jevne 45-timers NFF utdannede B-trener/Trener I jakter feilrettinger og leverer løsninger. Dette skaper spillere uten nødvendige lederegenskaper og manglende evne til å gjøre grep for å vinne.Hva skjedde på løkka da for eksempel Kjetil Rekdal var liten? Ti gutter møttes for å spille fotball. En eller to av dem på laget til lille Kjetil var gode kompiser, men dårlige fotballspillere. Kjetil ville én ting; vinne kampen. For å vinne måtte Kjetil dirigere disse mindre gode kompisene sine, slå pasninger til de innimellom slik at de ikke mista lysten til å være med neste gang, men pasningene de fikk var til områder av banen hvor faren for brudd og målsjanser imot var minimalisert.

Kjetil la seg i en kombinert stopper/midtbane-posisjon hvor han kunne dra av en spiller og lage overtall, hvor han kunne strø pasninger høyt og bredt i banen, hvorfra han kunne avansere i lengderetning og gå for avslutning. Han la seg i en posisjon hvor han kunne rydde opp i andres feil, hvor han kunne duellere og forsvare eget mål og hvor han faktisk kunne gå inn bak keeper og renske unna når han så at nevnte ble for overmodig og feila i feltet.

Alle disse vurderingene ble gjort på bakgrunn av at kampen på løkka handlet om én ting: Å vinne.

Dagens rytme hvor ungene har fem økter i uka med en velmenende trener fratar utviklingen av vinnerskaller og ledertyper.

Det positive er at dagens rytme utvikler trenere som gjennom sin gjerning på feltet blir bedre som ekspertkommentator på puben lørdag klokka fire og i kommentarfeltet på Facebook etter leggetid.

Innlegget er skrevet av Jarle Børrestad (47). Han er idrettslektor, fotballtrener og fotballkommentator. Hallingdøl som har bodd de siste 28 årene i Kristiansand. Foto: Privat