Egenvektstrening – en treningsform for deg?

Calisthenics, eller egenvektstrening, er i vinden som aldri før. Som navnet tilsier er dette trening med egen kroppsvekt, og består av mer enn bare pullups og pushups.

Publisert:

Hege Høsteland (25) er fra Kristiansand og jobber som personlig trener på SatsElixia Kristiansand. Hun er utdannet personlig trener og har en bachelor i ernæring, mat og kultur fra Universitetet i Agder. Her utfører hun flying pushups nær egenvektsstengene i Nybyen. Foto: Wiggo Nordheim

Brukergenerert innhold

  • Hege Høsteland
Denne artikkelen er over fire år gammel

Det krever mye styrke, spesielt i kjernemuskulaturen. Treningsformen kan kanskje se litt for avansert og vanskelig ut, men dette kan tilpasses til ditt nivå ved bruk av forskjellige typer strikk.

Håndstående pushups på gang. Foto: Hege Høsteland.

Eksplosive pushups. Foto: Hege Høsteland.

Viktig å hjelpe hverandre på nye øvelser. Foto: Hege Høsteland.

Human flag. Foto: Hege Høsteland.

Jentene øver på diamond pushups med strikk. Foto: frøkenfresh.no

Backlever med strikk. Foto: frøkenfresh.no.

Clutch lever. Foto: Hege Høsteland.

Backlever. Foto: Hege Høsteland.

Her utfører jeg dips. Foto: Wiggo Nordheim.

Som all annen trening krever det kontinuerlig trening for å oppnå progresjon, men jeg kan love deg en enorm mestringsfølelse når du begynner å få det til. Så selv om du tenker at «dette får jeg aldri til», husk at de som driver med dette også var helt ferske på dette en gang. Først og fremst kan det være greit å mestre øvelser som pullups, pushups og hodestående, da vil det være enklere å gå videre til mer avanserte øvelser. I tillegg anbefaler jeg at man varmer godt opp i spesielt håndledd og skuldrer, da disse får kjørt seg veldig under de forskjellige øvelsene.

Calisthenics er ypperlig trening for kjernemuskulaturen. Foto: Wiggo Nordheim.

Hver søndag kl. 12 er det fellestrening med calisthenicsgruppa KRS BEAST i Nybyen i sentrum, hvor man kan få god hjelp til øvelser og teknikk. De som trener her er på forskjellige nivåer, så det er ikke slik at alle kan alle triksene. Det som er fint er at man hjelper hverandre til å komme videre, med tips, innspill og korrigering av teknikk. Det føles mer som lek enn som trening, men det krever mye av kroppen din likevel, og hva er vel bedre enn å leke seg i bedre form? Har du barn er disse også hjertelig velkommen, de syns nok det er like gøy å leke litt apekatt med foreldrene.

Om bloggforfatteren: Hege Høsteland (25), er fra Kristiansand og jobber som personlig trener på SatsElixia Kristiansand. Hun er utdannet personlig trener og har en bachelor i ernæring, mat og kultur fra Universitetet i Agder.

Publisert:
Vil du skrive for Lokalsporten?
Rune Stensland, Fædrelandsvennens produktsjef for Lokalsporten, ønsker bidrag fra nye skribenter velkommen. Ta direkte kontakt med Rune på 975 97 785
  1. Blogg
  2. Trening
  3. Calisthenics
  4. Hege Høsteland