<p>Kristiansanderen Rune Andreassen (45) har gått ned fra 160 til 130 kilo siden januar. Bildet til venstre er tatt i Kigali, Rwanda i oktober 2014, mens det til høyre er tatt denne uka på treningssenteret han frekventerer i Kristiansand. Foto: Privat/Thea Fossen. </p>

Fra pubkrakken til styrkerommet

I januar veide jeg 160 kilo. Nå er jeg 30 kilo lettere, og halvveis til målet mitt om å veie 100 kilo.

Brukergenerert innhold

Rune Andreassen
Publisert:

Jeg har alltid vært Start og Liverpool-fan. Dette bildet er tatt en gang på 90-tallet. Foto: Foto: Privat.

Min første slankekur var i sjuårsalderen. Jeg gikk til regelmessig veiing hos vår faste lege. Og i skjul ble H-melka, som Statens Ernæringsråd mente at man skulle drikke, byttet ut med skummet melk. I oppveksten ble vekta holdt noenlunde i sjakk ved at jeg spilte fotball dagen lang. Men så fort jeg begynte på videregående og fikk smaken på kildevann fra CB, kom altfor mange kilo på. De siste 25 årene har jeg holdt liv i en god del pubansatte. Pizzafabrikken på Stranda har også tjent gode penger på meg.

Fra mitt besøk i Uganda i fjor høst. Foto: Foto: Privat.

I disse årene var jeg støttemedlem på flere treningssentre: Sats i sentrum og på Kjøita, Kristiansand Sportssenter, Nautilus i den gamle svømmehallen og et ute i Vågsbygda. Alle sammen fikk de gleden av å motta månedlige bidrag fra min lønnskonto. Som regel avtok treningsiveren etter cirka to måneders tid.

Øltørst i Bourbon Street, New Orleans for et halvt år siden. Foto: Foto: Privat.

Har prøvd «alt»

Jeg prøvde også mange forskjellige slankekurer. Eurodietten – med sitt fokus på lavkarbo – var effektiv, den. Men man blir lei av å spise dårlig pulvermat. Grete Roedes opplegg funket mye bedre. Den hadde fokus på å spise normal mat, men å være nøye med å føre dagbok og telle kalorier. For en del år siden gikk jeg ned 45 kilo ved hjelp av kursene til Roede, men ved juletider 2014 var mesteparten kommet på igjen. Vekta sto på 160,9 i begynnelsen av januar i år.

Tiden var inne for å prøve noe nytt: Et veddemål på 10.000 kr ble inngått med en jobbkollega. Den som gikk ned mest i prosent av startvekta frem til sommeren, vant hele summen. Jeg bestemte meg for å bevege meg minimum 1 time pr dag. Ofte ble det en spasertur før eller etter jobb. I tillegg lastes jeg ned appen «MyFitnessPal» på mobilen. Den har de fleste norske matvarene og gjør det lett å holde regnskap med hva man dytter i kjeften. Jeg var flink gjennom vinteren og gikk ned drøye 15 kilo. Veddemålet ble vunnet med glans.

Foto: Foto: Thea Fossen

Nytt veddemål

Kollegaen min hadde tydeligvis ikke lært, for i august inngikk vi et nytt veddemål på 10.000 kroner. Dette er ikke avgjort i skrivende stund, men går frem til begynnelsen av desember. I løpet av sommerferien ble det litt kos, så startvekta 4. august lå på 146,5 kg.

Jeg innså at jeg nå måtte trø til litt mer for å fortsette fremgangen. Ei venninne lånte meg sitt abonnement på et treningssenter i byen og jeg fikk prøve styrketrening og spinning.

Sammen med min personlige trener Thea Fossen. Foto: Foto: Tone Sørli.

Etter hvert fikk jeg en prøvetime med en personlig trener. Hun virket som en dyktig og hyggelig dame, så jeg kjøpte først en pakke på ti timer. Treningen var veldig variert, med mange forskjellige øvelser. Jeg følte at den ble tilpasset mitt skrale nivå, men ganske raskt merket jeg fremgang både i antall kilo på vektene, balanse og utholdenhet. Treneren var flink både til å pushe og å rose. Jeg bestemte meg derfor for å kjøpe en ny pakke på 25 timer og har nå 2 PT-timer pr uke. I tillegg til en spinningtime og flere turer i skogen og langs veien.

Foto: Foto: Thea Fossen

Enorm fremgang

Det er helt fantastisk å føle at man blir i bedre form. Både at man er sterkere og at pusten er vesentlig bedre. Tinnheiabakkene går nå så lett som bare det. Og mens jeg for bare to måneder siden slet med å stå lenger enn 20 sekunder på spinningsykkelen, har jeg nå ingen problemer med å stå i mange minutter av gangen. Som nevnt pleier jeg vanligvis å miste treningsinteressen etter kort tid. PT-Thea har imidlertid gjort trening gøy. Nå må jeg ha minst én aktivitet pr dag – ellers føler jeg at noe er galt.

Det koster en del å bruke personlig trener: I tillegg til den månedlige treningsavgiften, må man plusse på drøye 500 kr pr PT-time, avhengig av hvilken pakke man kjøper. Men siden utgiftene til pils på byens utesteder er kraftig redusert, går jeg nok noenlunde i null.

Mye gjenstår

Jeg lå i vår på ca 1800 kcal pr dag, men etter kroppsanalyse og sjekk av kostregnskap, fikk jeg beskjed om å spise minimum 1000 kcal mer pr dag. Jeg ligger altså nå på ca 3000 kcal om dagen og spiser gode porsjoner med sunn, vanlig mat. Det er uten tvil den beste slankekuren jeg har vært borte i.

Foto: Foto: Thea Fossen

I øyeblikket veier jeg rett over 130 kg og har dermed gått ned drøye 30 kg siden nyttår. Selv om jeg er meget fornøyd med resultatet så langt, innser jeg at det er en stor jobb som gjenstår. Jeg har også innsett at dette ikke bare er noe som gjøres i en kort periode, men at jeg må fokusere på trening og kosthold resten av livet.

Jeg kommer til å fortsette med det nåværende regimet frem til sommeren. Og har som mål om å komme så langt ned mot 100 kg som mulig, før St. Hans. Kanskje du ser meg i Sommerløpet 2016?

Publisert:
Vil du skrive for Lokalsporten?
Rune Stensland, Fædrelandsvennens produktsjef for Lokalsporten, ønsker bidrag fra nye skribenter velkommen. Ta direkte kontakt med Rune på 975 97 785