Vennesla-bosatte Julie Rafoss (26) har skrevet dette innlegget. Foto: Privat

Variasjon i trening - ødeleggende eller smart?

Instagram, Snapchat, Facebook og Pinterest florerer av inspirasjon, ideer og tips til nye treningsøvelser. Har det egentlig noe for seg å variere treningen?

Brukergenerert innhold

Julie Rafoss
Personlig trener
Publisert:

Her har jeg sammenfattet mine egne erfaringer, etter å ha trent styrke jevnt og trutt i flere år.

Ulemper:

* Å variere for mye kan faktisk hindre deg i å ha fremgang. Kroppen presterer best med vante bevegelser, og varierer du mye og for ofte vil det hindre deg i å øke i styrke og prestasjon. Det er en viktig ting å ha i bakhodet.

* Fancy «dilleøvelser» har ofte lite for seg, og du bør være selektiv med hva du velger å ha med i øktene dine om du ønsker optimal fremgang. Fornuftige øvelser bør ha:

– Høy muskelaktivering av ønsket muskelgruppe

– Full bevegelsesbane

– Stor range of motion (bevegelsesbane) er mest effektivt for styrke, muskelmasse og bindevevshelse. Unntaket er om du trener halve bevegelser for å øke styrke et spesifikt sted i et løft, for eksempel ved benkpress fra kloss.

– Jevn motstandskurve (på isolasjonsøvelser)

* Fremgang krever økt belastning, enten i form av økt vektmotstand eller antall repetisjoner. Dette er vanskelig å få til når man hele tiden bytter øvelser og gjerne også bruker øvelser hvor det er vanskelig å øke belastning i det hele tatt.

Foto: Privat

* Kontinuitet er en sentral faktor når man ønsker å bli god i noe. Man må gjøre det man skal bli god i ofte og mye. Bytter man rundt på det man gjør hele tiden, kan man heller ikke forvente å bli veldig god i noe.

Fordeler:

* For deg som blir fort lei av øvelser og rutiner, er variasjon en god ting. Er du mindre opptatt av økning og mer opptatt av treningsglede, er det bare fint.

* Om målet med treningen kun er å få inn bevegelse i hverdagen for helsens skyld, gjør ikke hyppig øvelsesvariasjon noen verdens ting.

Foto: Privat

* Om du ønsker nye utfordringer og å prøve noe nytt, er det helt topp å prøve nye øvelser! Jeg anbefaler dog å velge øvelser med omhu for å få godt utbytte av tiden du bruker på trening.

Med dette sier jeg lykke til og god trening!

Publisert:
Vil du skrive for Lokalsporten?
Rune Stensland, Fædrelandsvennens produktsjef for Lokalsporten, ønsker bidrag fra nye skribenter velkommen. Ta direkte kontakt med Rune på 975 97 785