Vil bli norgesmester i fitness five

Jeg har trent nesten daglig de siste 30 årene. Går det som jeg håper, løfter jeg NM-pokalen om noen måneder.

Publisert:

Kristiansanderen Rita Simonsen (41) sammen med samboeren Christian Egner. Foto: Privat

Brukergenerert innhold

  • Rita Simonsen
Denne artikkelen er over tre år gammel

UTØVERBLOGG: Helt fra jeg startet med turn som 11-åring har jeg vært aktiv i idretten. I ungdommen var jeg også innom friidrett, svømming, håndball og fotball. De siste åra har det vært mest yoga, løping og styrketrening. Jeg har løpt halvmaraton og deltatt på X-run.

I alt jeg driver med vil jeg bli best mulig. Er jeg motivert nok, får jeg som regel til det jeg vil. Det er mye som inspirerer meg, som å sette meg et personlig mål jeg kan strekke meg etter. Det kan være noe så enkelt (og vanskelig) som å sette ny personlig rekord i knebøy, markløft, antall repetisjoner i pull-ups m.m. Jeg blir også veldig inspirert av andre personer som når sine mål og selvfølgelig tøffe, sterke og bestemte jenter. Min helt og mitt idol er likevel min samboer Christian. Uten ham hadde jeg ikke hatt den samme fremgangen.

Jeg har ikke tall på hvor ofte jeg har sagt til meg selv «Kan hun, så kan jeg». Jeg liker at målene kan fremstår som «umulige» og det må gjerne gjøre vondt å innfri dem. Hvis jeg kan inspirere andre til å sette seg mål og å oppnå dem, så blir jeg meget lykkelig!

Fornøyd etter å ha gjennomført X-run på Eidsvoll i juni 2015. Foto: Privat

I fjor fikk jeg min NM-debut i fitness five. Fem øvelser skal utføres med så mange repetisjoner som mulig, og man har 100 sekunder på seg i hver disiplin. I fjor var disse NM-øvelser (vekt herrer/damer i parentes):

Benkpress: (1 x kroppsvekt/0,7 x kroppsvekt)

Bicepscurl: (0,5 x kroppsvekt/0,4 x kroppsvekt)

Knebøy: (1,5 x kroppsvekt/1 x kroppsvekt)

Chins: Så mange som mulig

Dips: Så mange som mulig

Fra 2017 er biceps curl byttet ut med markløft. Det passer meg godt, ettersom markløft er noe jeg virkelig elsker. Jeg satte nylig personlig rekord i denne øvelsen med å løfte 142,5 kilo.

Videoen kan du se her:

Det var ganske så tilfeldig at jeg meldte meg på NM i fjor. En kamerat fortalte meg at han skulle ta verdensrekorden i innendørs roing, som pauseunderholdning i et stevne. NM i fitness five var rett rundt hjørnet, og jeg ble så nysgjerrig og måtte teste øvelsene dagen etter. Jeg ble trigget av å kunne konkurrere i dem, og meldte meg på. Jeg vant tre av fem øvelser og ble nummer fire totalt.

Pull-ups-video av meg i det åpne svenske mesterskapet. Jeg har 26 pull-ups som pers.

Jeg fikk blod på tann og meldte meg på ny konkurranse i Sverige i juni, her kom jeg på andreplass og ble kvalifisert til åpent svensk mesterskap i oktober. Yes! Nytt mål, som jeg kunne trene mot hele sommeren! Selv om jeg jobber som personlig trener og trening er min lidenskap, så trenger jeg som nevnt å være motivert for å gidde å slite meg gjennom en tøff treningsøkt. Ofte frister det like mye å ligge på sofaen, se film og spise sjokolade.

Jeg var godt fornøyd med andreplass i det åpne svenske mesterskapet, med best resultat i knebøy med 48 reps. Det har virkelig gitt meg troen på at jeg kan kjempe om NM-tittelen i fitness five i Oslo om noen måneder.

Knebøy-video fra åpent svensk mesterskap:

Mine personlige rekorder hittil er:

Markløft: 142,5 kilo

Knebøy: 100 kilo

Benkpress: 65 kilo

Pull-ups: 26 repetisjoner. 1 repetisjon med 25 kg hengende rundt livet

Dips: 27 repetisjoner. 1 repetisjon med 25 kg rundt livet.

Halvmaraton: 1.39.34 time.

Jeg vant konkurransen Mad900 i 2014, der øvelsene var sprint, push ups og markløft. Foto: Privat.

Publisert:
Vil du skrive for Lokalsporten?
Rune Stensland, Fædrelandsvennens produktsjef for Lokalsporten, ønsker bidrag fra nye skribenter velkommen. Ta direkte kontakt med Rune på 975 97 785
  1. Blogg
  2. Trening
  3. Rita Simonsen
  4. Fitness Five