Storfornøyd med EM-debuten

Min premiere i rallycross-EMs touringklasse var en kjempegøy opplevelse og jeg er topp fornøyd med femteplassen.

Publisert:

Sivert Svardal (18) fra NMK Konsmo i tet. Han ble nummer fem sammenlagt i den første EM-runden i rallycrossens touringklasse. Foto: Arrangørfoto

Brukergenerert innhold

  • Sivert Svardal
Denne artikkelen er over to år gammel

I år satser jeg fullt for rallycross i både NM og EM. Dette er min andre sesong i rallycross og jeg er bare 18 år gammel, men vi går for gode plasseringer likevel!

Trening og første omgang var fredag for en uke siden. På ny bane som jeg aldri hadde kjørt før ville det bli spennende å se hvordan jeg lå an i forhold til konkurrentene mine som har kjørt der flere ganger tidligere. Vi var også spent på hvordan bilen funket sammenlignet med de andre, etter alle forberedelsene i vinter.

Treningen gikk og vi kunne allerede da se at dette kunne bli en meget spennende helg.

Jeg var veldig spent foran første omgang. Jeg visste at det var viktig å få en god start på helgen. Jeg dro starten og ledet heatet mitt fra start til mål og satte fjerde beste tid i klassen. Jeg og hele teamet var svært fornøyde med dagen.

Lørdagen kom og oppturene fortsatte. I andre omgang satte jeg en ny fjerde tid. I tredje omgang kjørte jeg i heat sammen med de fem beste fra omgangen før. Her dro jeg starten igjen og ledet fra start til mål og satte en tredje tid. Det var helt ubeskrivelig. Før den siste innledende omgangen lå jeg som nummer tre sammenlagt.

Foto: Arrangørfoto



Målet mitt var å få til en bra tid også i fjerde omgang og ligge blant de fire beste etter de innledende omgangene, noe som ville gi meg et startspor i første rekke i semifinalen og mange mesterskapspoeng.
Starten gikk i siste omgang og jeg kom ut som nummer to fra første sving. En god tid var innen rekkevidde.

Dessverre ble styringen ødelagt etter en halv runde og jeg måtte bryte omgangen. Dette gjorde at jeg datt ned til en syvendeplass etter de innledende omgangene, og jeg måtte kjøre veldig bra i semifinalen for å komme videre til finalen.

Semifinalen og finalen ble kjørt søndag. Vi startet dagen med et stikkakselbrudd på warm up, så jeg fikk ikke varmet meg noe opp før semifinalen. Jeg sto i fjerde startspor i semifinale 1. Her måtte jeg bli blant de tre beste for å komme videre til finalen. Det var mange svært dyktige sjåfører i denne semifinalen, inklusive fjorårets norgesmester i klassen Daniel Holten, så jeg visste at jeg måtte kjøre feilfritt for å komme videre.

Foto: Arrangørfoto

Starten gikk og jeg fikk en kjempegod start. Fra fjerde startspor avanserte jeg opp til andreplass etter første sving. Jeg presset på lederen og kjente at jeg hadde et høyt tempo. Lederen gikk inn i det såkalte alternativsporet i runde tre, og da jeg gikk inn i det runden etterpå kom jeg ut i ledelse. Jeg holdt ledelsen helt inn til mål og vant semifinalen. Dette betydde at jeg skulle stå i "pole position" i finalen, noe som vi absolutt ikke hadde regnet med da vi satte kursen mot Belgia noen dager tidligere.

Finalen gikk litt så som så. Jeg fikk en dårlig start ettersom spor 1 ble veldig glatt da det begynte å regne, og jeg endte til slutt på en femteplass. Men vi var uansett kjempefornøyde med helgas resultat.
Nå ligger jeg som nummer fem i EM, og jeg skal kjempe hardt for å holde meg helt i toppen. Helgas resultat kan tilsi at dette kan bli en veldig bra og gøy sesong så nå blir det full gass framover.

Hjelmen jeg fikk låne fra Petter Solberg. Foto: Privat

Må også nevne at jeg fikk låne en litt spesiell hjelm denne helga. På treningen på fredag fikk vi problemer med vår egen, så vi måtte låne en hjelm av en annen sjåfør på stevnet. Dette endte med at jeg fikk låne reservehjelmen til Petter Solberg, noe som var veldig stort for meg. Jeg fikk også møtt Petter og takket ham for lånet!

Publisert:
Vil du skrive for Lokalsporten?
Rune Stensland, Fædrelandsvennens produktsjef for Lokalsporten, ønsker bidrag fra nye skribenter velkommen. Ta direkte kontakt med Rune på 975 97 785
  1. Blogg
  2. Rallycross
  3. Petter Solberg
  4. Sivert Svardal