— Det er et veldig bra arrangement. Øl, god stemning og fint vær. Hva mer kan man ønske seg, spør Amela Keserovic.

Hun er en av mange som har tatt turen til EM-festen på Tollbodallmenningen – der 4000 sitteplasser, en 60 kvadratmeter storskjerm, samt mat- og drikke-servering står klar.

OVERVELDET: Simen Einerbærholm er en av de tre bak konseptet "Fotballfeber". Han er overrasket over den positive mottakelsen. Foto: Ørjan Deisz

— Føles urealistiskOg åpningshelgen har vært en stor suksess med fullt hus både fredag og lørdag. Totalt har rundt 9000 personer vært innom portene de første to EM-dagene.

— Det er ubeskrivelig egentlig. Vi har jobbet så hardt for dette, og har sagt "tenkt hvis det blir fullt", og så blir det stinn brakke i åpningshelgen. Det føles litt urealistisk, sier Simen Einerbærholm (26), en av de tre mennene bak Fotballfeber på Nordnes.

Arrangementet er nærmest en blåkopi av EM-arrangementet på Kontraskjæret i Oslo, som har vært en suksess under flere mesterskap.

— Hvis de klarer det i Oslo, så må vi klare det her og. Vi har hentet inspirasjon derfra, men ikke noe mer enn det.

LES OGSÅ:

STORFINT: Storskjermen på 60 kvadratmeter og et solid lydanlegg skal sørge for at seeropplevelsen blir optimal. Foto: Ørjan Deisz

Fått enorm støtteEtter at Einerbærholm, Erlend Karlseng og Hans Olav Ingholm hadde vært med å arrangere UKEN, fant de tre fotballinteresserte kameratene ut at de også ville lage en fotballfest i Bergen.

Siden januar har de hatt Fotballfeber som fulltidsjobb.

— Det har vært utfordrende å gjøre dette økonomisk forsvarlig. I tillegg har det tatt mye tid å få rettigheter fra Uefa og TV-kanalene, skjenkebevillinger og andre godkjennelser, sier Einerbærholm.

Han sier mottakelsen har vært over all forventning.

— Det er alltid noen innkjøringsproblemer, men slik er det alltid. Vi har hatt god kommunikasjon med alle parter og vi har blitt møtt med positivitet både fra kommunen og næringslivet. Vi har faktisk valgt vekk flere samarbeidspartnere, avslører han.

Ikke påvirket av oljefallet

Der fallet i oljesektoren har gjort at andre arrangement har slitt med støtten fra næringslivet, har ikke de tre tidligere NHH-studentene opplevd det samme.

— Vi er et helt nytt arrangement, så det er vanskelig å sammenligne det med noe, men vi har egentlig ikke merket så mye til det, sier Einerbærholm.

Både fredag og lørdag var lokalet fullt – mye takket være et strålende vær.

Da BT stikker innom Søndag ettermiddag var Kroatia og Tyrkia i aksjon. Og selv om det var godt med sitteplasser ledig, hadde en delegasjon fra begge nasjonene møtt opp for å støtte sitt landslag.

— Vi er alle kroater i Bergen og liker å samles for å se kamp. Vi er alle venner med hverandre, sier Keserovic.

Samler nasjoner

Jubelen går i taket i det Luka Modric sender Kroatia i ledelsen.

— Fotball betyr enormt mye for oss. Mer enn for folk flest. Vi har et sterkt lag med spillere fra de store lagene i Europa, blant annet Modric og Ivan Rakitic. Jeg tror i hvert fall vi når semifinalene, sier en optimistisk Mateo Petric.

Gjengen fra balkanlandet er alle ikledd den kroatiske landslagsdrakten, og veiver med både flagg og skjerf. Supportersanger har de og, så det er nesten som å være i Frankrike.

Einerbærholm tror nettopp det er en stor grunn til suksessen.

— Fotball-EM er en internasjonal greie som samler folk. Under alle kampene har vi hatt en fast stamme fra alle deltakerlandene, sier han.

Håper på 100.000 besøkende

Målet er at Fotballfeber skal bli en tradisjon, slik det har blitt i Oslo.

Men da må arrangementet gå i pluss. 26-åringen går langt i å insinuere at arrangementet blir å finne under VM i 2018. — Vi har et håp om at 100.000 personer skal være innom, og vi ligger i rute. Får vi enda en helg som denne, så er vi så godt som i boks, sier Einerbærholm.

Å reservere plass koster 1.530 kroner for et timannsbord. Øl og vin selges for 79 kroner per enhet.

— Vi synes ikke det er så galt med de omgivelsene man får her. Man får selvsagt billigere øl andre steder, men tilsvarende på Bryggen er for eksempel enda dyrere, mener arrangøren.

App-suksess

Arrangementet tar i bruk en betalingsløsning på mobilapp. På det meste ble det kjøpt to enheter i sekundet gjennom appen.

Heller ikke kroatene syns prisene legger en demper på festen.

— I Kroatia koster det 15 kroner for det samme, men for Norge er dette helt greit, sier Petric.