– Historisk sett er det en veldig dårlig sesong. Og så har det vært veldig mye fokus på det. Ekstremt mye fokus fra lokalavisene. Det har nesten virket som om de har ønsket at vi skal rykke ned, og det synes jeg har vært litt spesielt.

Slik åpner Ole Sæter da VG spør han om å vurdere årets sesong. Den medievante Rosenborg-profilen beveger seg raskt over på Trondheim-medienes dekning av klubben.

– Når man er sponsor og skal bygge opp Rosenborg, så synes jeg fokuset har vært veldig sentrert mot at vi er dårlig når det er ekstremt mye uforløst rundt oss.

KRITIKK: Pressen er ikke like populære hos Ole Sæter som Ole Sæter er hos pressen. Her svarer trønderen for hjemmetapet mot Lillestrøm i juli. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Både Adresseavisen og Nidaros, de to største lokalavisene i Trondheim, følger Rosenborg tett. De kjenner seg ikke igjen i uttalelsene fra RBK-spissen.

– Aller først kan jeg avkrefte påstanden om at «det virker som at vi ønsker dem ned». Det gjør vi selvsagt ikke. Vårt utgangspunkt som mediehus i Trøndelag, og som dekker Rosenborg tett, er at vi ønsker at de gjør det godt, sier sportssjef i Adresseavisen, Yngve Bergli, til VG.

Han fortsetter:

– Men problemet er ikke at det har vært en dårlig sesong. Problemet er at de nå er i ferd med å fullføre sesong nummer fem der de har underprestert utifra forventingene vi har til RBK med de ressursene de rår over, men også utifra klubbens egne uttalte ambisjoner.

– Da er det klart at det vår jobb som journalister å belyse det og forsøke å finne svar på hvorfor det skjer.

UTVIST: Ole Sæter ble utvist som innbytter etter denne dyttet på Mathias Løvik. Det gjør at spissen mister de resterende tre kampene av sesongen. Foto: Ole Martin Wold / NTB

– I Nidaros forsøker vi å tegne et realistisk bilde av situasjonen, gjerne med henvisning til hvordan det historisk sett har vært. Hvis man resultatmessig må tilbake til nedrykkssesongen i 1977 eller 1983 for å finne verre, er det vanskelig å male et rosenrødt bilde, sier Nidaros’ ansvarlige redaktør, Stig Jakobsen.

Jakobsen påpeker at avisen samtidig er påpasselige med å trekke frem det positive som har skjedd – som at Rosenborg i løpet av året har fått frem to unge talenter i Sverre Nypan og Håkon Røsten.

Sæter mener at mediene bare skal ha overskrifter – en oppfatning han deler med klubbkaptein Markus Henriksen:

– Man får mer klikk på negative ting en positive ting, noe jeg er litt skuffa over etter søndag med tanke på at gutta leverer en god kamp. Selve prestasjonen og resultatet er veldig bra.

– Det som blir spruta på alle skjermer er selvfølgelig Erlend Dahl Reitan som jubler litt til Molde-fansen og Ole Sæter som står med bluss. Så media er med å skape det bildet.

– Hadde jeg jobbet i media jeg også så hadde jeg villet at flest mulig skal lese min sak. Da er det jo «clickbait» som er interessant. Så der synes jeg dere i media også har en jobb med å få til det produktet vi ønsker til slutt, mener Henriksen.

Adresseavisen er blant klubbens hovedsponsorer. Bergli avfeier at det med det følger et ansvar om å «bygge opp Rosenborg».

– Det at Adresseavisen er sponsor har ingen betydning i denne sammenhengen. Vi i redaksjonen har ingenting med det å gjøre, og vi gjør våre valg utifra journalistiske vurderinger.

– Det er ikke vår oppgave å bygge opp Rosenborg. Det må klubben gjøre selv. Det er helt naturlig at hvis Rosenborg presterer bra over tid så vil vår dekning over tid være mer positivt ladet enn om Rosenborg over tid, og faktisk fem år som nå, gjør det dårlig. Da vil naturlig nok vår dekning av klubben fremstå som mer kritisk enn Ole Sæter ønsker seg.

  • Steffen Stenersen jobbet som journalist i Adresseavisen frem til 1. juni 2023.