Nervekrigen foran VM-runden i Stjørdal er i gang for fullt, men den regjerende verdensmesteren sitter rolig og avslappet i sin egen buss der han tar imot sin gamle rallyrival Sebastien Loeb.

Franskmannen henviste Solberg til en rekke andreplasser i rally. Nå har Loeb tatt steget over til rallycross.

— Jeg har aldri vært redd for konkurranse uansett. Det er bare sunt, for det gjør deg mer skjerpet. Jeg tar aldri lett på ting. Vi forteller at vi har byttet motor. Ingen andre gjør det, da er det hemmelighold som teller. Jeg bruker det motsatt. De blir kanskje mer skremt, sier Solberg til NTB.

Krisesituasjoner

Gliset er aldri langt unna der motorkongen sitter. To år på rad har han vunnet rallycross-VM. Etter fire runder i år er han fattige fem poeng bak ledende Mattias Ekström.

— Blir det tre strake VM-gull?

— Det hadde ikke gjort noe. Vi jobber for det. Det er fort gjort bare å tenke på Ekström nå, men jeg har akkurat sittet en time med Loeb. Han er i gang for alvor, sier Solberg.

Nordmannen er den eneste som har vært med i alle finalene denne sesongen. Etter 29 VM-runder i rallycross har 41-åringen vært på pallen i hele 21.

Hva er egentlig forklaringen til at den tidligere rallyverdensmesteren er så stabil og suveren?

Petter Solberg er klar for VM-runde i rallycross i Stjørdal. Foto: NTB Scanpix

— Mya vilje. Og det er viktig ikke å være for grådig. Du må ikke kjøre helt idiot for å vinne, slik rallycrossen ofte var før i tiden der alle bare skulle fram. Det er nok spenning som det er, du må ikke kjøre gjennom folk for å vinne, sier Solberg.- Uansett hvor mørkt det er, er det alltid en mulighet. Alle er gode når alt fungerer, men der du kan være bedre enn alle andre er når problemer oppstår. I alle løp oppstår det problemer, akkurat som det gjør i arbeidslivet, og det er slike ting jeg jobber med. Vi jobber med å håndtere krisesituasjoner, vi simulerer det som kan og som vi vet vil skje, mener Spydeberg-gutten.

Nestenuhell

Solberg spiser lunsj, blir forstyrret av fotografen og er opptatt med intervju. Resten av teamet sitter på et annet bord.

En mekaniker er opptatt med bilen. Som plutselig er i ferd med å gli av heiseinnretningen.

— Nå triller bilene framover ... Stopp, stopp. Faen, sier Solberg.

Selv om han var opptatt med alt annet var det sjefen selv som først oppdaget nestenuhellet.

“That's the biggest damage I got the whole year», fortsetter Solberg like blid.

— Gikk det bra?

— Den har vært gjennom mye verre enn det der, sier østfoldingen.

1-4-3-2 er plasseringene i årets VM.

Han gir teamet sitt mye av æren. I år er det bare Petter som har bil i teamet. Det er ingen tvil om hvem som er sjefen, selv om «vi»-følelsen er tydelig.

— Jeg involverer alle, men det er én som tar avgjørelsene - og det er meg.

- Diktator Solberg?

— Dersom noen vil ha fri, må dem prate med Pernilla - for jeg er ikke god til å gi folk fri. Da går dem til kona, sier Solberg og bryter ut i voldsom latter.

Kanskje blir det mer latter under helgens VM-runde i Stjørdal. (©NTB)