Onsdag kom fotballbladet Josimar med en lang artikkel om fotballagent Jim Solbakken og hans metoder. Bladet beskyldte Solbakken for å representere flere parter i samme forhandlinger, i strid med norske og internasjonale regler.

Rune Hauge, agenten som fikk solgt store deler av det norske landslaget til England på 1990-tallet, har fått med seg beskyldningene mot Jim Solbakken.

– Utfra omtalen i media er jeg perifert kjent med beskyldningene mot Jim Solbakken. Det fremkommer ingen kritikk fra fotballedere, forbund eller spillere. Dette tyder på at Jim Solbakken gjør en god jobb for de han representerer, sier Hauge.

I stedet for å kritisere ham, mener Hauge at Solbakken bør få ros.

– Han har fått resultater og prestert over tid. Det er viktig at norsk fotball støtter folk som lykkes... suksess avler som oftest mer suksess, sier Hauge.

«Hauge-metoden»

Leder i agentforeningen, Per A. Flod, understreker at han ikke har noen beviser mot Jim Solbakken.

– Men dersom dette er riktig, er det ikke noe annet enn det Rune Hauge har gjort i alle år. Han sikrer autorisasjon fra flere parter, og ender til slutt opp med i praksis å ha møte med seg selv, og der store deler av summen til slutt – naturlig vis – tilfaller agenten, sier Flod.

– Flod fallerte som advokat. Som fotballagent har karrieren stort sett bestått av én klient. Jeg ser derfor ikke Flod som skikket til å uttale seg på faglig nivå, sier Hauge.

– Vis varsomhet

Fra 1. april neste år forsvinner kravet om lisensierte fotballagenter. Det, mener Flod, er et skritt i feil retning.

– Det er slike ting som dette agentbestemmelsene har vært til for å hindre. Det de sier, er at «dette virker ikke, så vi opphever det». Det blir som å fjerne promillegrensene fordi det er for mye promillekjøring, sier Flod.

Rune Hauge liker ikke omtalen Solbakken-saken har fått:

– Medieoppslag av dette slaget bør håndteres med forsiktighet. Jeg har dessverre sett altfor mange journalister som skriver det andre kollegaer har skrivet, uten å sjekke sannhetsgraden/fakta tilstrekkelig... til slutt blir da ofte usannheter til mediasannheter, sier Hauge.