Brann kan klare å få inn tilskuerinntektene de har budsjettert med i 2015. Når sesongen er halvspilt, ligger klubben litt bak budsjettmålet, men litt foran på målet om antall tilskuere.

Årsaken til at det går an, er at snittprisen på Brann-billetter har vært lavere enn antatt. Mange har fått gratisbiletter eller sterkt rabatterte billetter i år.

Salgssjef Dag Frode Algerøy er ikke redd for å gå på en tilskuersmell.

— Det er korrekt at vi får øyeblikket er litt bak inntektsmålet, men jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Vi er så tett på budsjettet at vi kan ligge ajour etter de tre kampene vi har i august, sier Algerøy.

Daglig leder Vibeke Johannesen stemmer i.

— Vi har hatt en ganske lav gjennomsnittspris på billettene. At vi ligger litt bak inntektsmålet nå, gjør meg likevel ikke veldig engstelig. Men det krever jo at vi får en høst med litt bedre oppslutning enn forventet, uttaler Johannesen.

18-millionersbudsjett

Brann har budsjettert med 9.550 tilskuere på sine hjemmekamper i år. I kroner er det budsjettert med 18 millioner. Algerøy mener det var konservativt, selv om ligaen i år er 1. divisjon.

— Oppsiden kan være så enorm på enkeltkamper. I møtet med Sogndal fikk vi inn et beløp betydelig over budsjett, sier Algerøy.

14.147 billetter ble solgt til kampen Brann tapte 0-4. Det er årets nest best besøkte Stadion-kamp. 16. mai-duellen mot Nest-Sotra fylte arenaen med drøyt 17.000. — Får vi én lignende kamp igjen, for eksempel i siste hjemmekamp, mot Hødd når det har dratt seg til, kan vi gå i pluss bare på grunn av det, sier Algerøy.

Han roser dem som har betalt for å se Brann i år. Selv om mange, spesielt partoutkortinnehavere, har latt være å bruke billettene sine.

— Antallet som har kjøpt billett til kampene våre, har overrasket positivt. Starten vi hadde på sesongen, og perioden inn mot trenerskiftet, var tung. Folk kom likevel. Nå må vi bare håpe de kommer igjen i høst, sier Algerøy.

Reddet av Mohn i fjor

I fjor budsjetterte Brann med drøyt 13.000 tilskuere. Det var de et stykke unna å klare, men alt da tilskuermålet ble satt lovet Trond Mohn å dekke inn for en eventuell smell.

I år har detaljer i sponsoravtaler medført at hver enkelt billett ikke er like lønnsom for Brann som tidligere. En del av klubbens samarbeidspartnere har fått billetter som kompensasjon for å holde sine støttebeløp til klubben på samme nivå som tidligere.