Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har solgt medierettighetene for Tippeligaen og OBOS-ligaen til Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport.

Det skriver Norges Fotballforbund i en pressemelding torsdag.

Discovery skal samarbeide med VG. Ifølge VG betaler Dicovery 2,4 milliarder kroner for den seksårige avtalen.

Kampene fra eliteserien og 1. divisjon vil fordeles på TV-kanalene Eurosport Norge og MAX. Noen av de største kampene vil også gå på hovedkanalen TVNorge.

Samtlige kamper skal være tilgjengelige på strømmetjeneste.

– Dette er en milepæl og et historisk vendepunkt i vår sportssatsing, og vi er stolte av å få vise Tippeligaen og OBOS-ligaen de neste seks årene, sier sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strømme i en pressemelding.

Flere kamper på søndager

Ifølge en pressemelding fra Norges Fotballforbund (NFF) er det den største rettighetsavtalen i norsk idrettshistorie. Det er NFF og Norsk Toppfotball som har solgt rettighetene.

Seks av åtte kamper skal fra 2017-sesongen spilles på søndager.

— Det blir en vesentlig større forutsigbarhet på kamptidspunkter. Det har vært viktig for å fylle stadionene. I tillegg er jeg fornøyd med at det fortsatt blir slik at vi opprettholder forbudet mot reklame for betting både før, under og etter kampen for andre enn Norsk Tipping. Totalt sett er dette en veldig god avtale for alle parter, sier administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland.

TV 2 sikret Premier League

C More har hatt hovedrettighetene til eliteserien de siste årene, men etter TV 2s oppkjøp av C More Norge ble det klart at eliteserien i 2016 skal vises utelukkende på TV 2. Fra 2017 er det altså Discovery som overtar. Det er ikke veldig overraskende med tanke på at TV 2 og Discovery nylig kjempet om Premier League-rettighetene, en kamp TV 2 gikk seirende ut av.

Men seieren kostet: TV 2 skal ha punget ut 1,6 milliarder kroner for den nye treårsavtalen.

Samarbeid med VG

Den nye avtalen innebærer at VG skal samarbeide med Discovery om den redaksjonelle dekningen av fotballen. Planen er at VG skal lage daglige sportsnyheter på nett og TV alle ukedager.

– Dette synes vi det er moro å få være en del av. Med VGs digitale kraft og Discoverys TV-kraft er jeg overbevist om at vi skal klare å løfte interessen rundt norsk toppfotball i årene som kommer. Det er Discovery som er rettighetshaver. For vår del betyr denne alliansen at vi kan utvide vår dekning av norsk fotball. Vi får tilgang på innhold som blir svært viktig for den digitale satsingen vår, sier Torry Pedersen, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG.

Fornøyd fotballpresident

Ogsåfotballpresident Yngve Hallén og generalsekretær i NFF, Kjetil Siem,er fornøyde med den nye avtalen.

–Vi har allerede et godt samarbeid med Discovery om landslagsrettighetene, og det faktum at de har kjøpt rettighetene til fire OL viser at de satser tungt på sport. Gjennom forhandlingene har Discovery sammen med samarbeidspartneren VG vært fremoverlente. Jeg er overbevist om at dette blir en god avtale for norsk fotball, sier avtroppende fotballpresident Yngve Hallén.

–Dette er en historisk dag for norsk fotball. Vi har signert den største avtalen i vår historie. Det gir norsk fotball endelig god økonomisk forutsigbarhet i et lengre perspektiv og dermed også forbedret handlingsrom og fokus på utvikling de neste seks årene.Partnerskapet mellom Discovery og VG vil promotere norsk fotball bredt pådaglig basis. Medievanene er i rask endring, og denne avtalen erfremtidsrettet oggodt designet for å møte disse endringene, sier generalsekretær i NFF, Kjetil Siem.