Brann-økonomien er ytterst anstrengt etter en sesongstart som har gått langt tråere enn klubben ventet — og budsjetterte med. Tilskuersvikten er moderat. Men antall tilskuere er langt lavere enn den økningen som klubben budsjetterte med, og klubben har allerede en inntjening som er langt lavere enn budsjettert.

I tillegg til at fotballpublikummet holder seg hjemme, opplever klubben også en svikt i markedsinntektene. Summen av dette gjør at Brann nå må iverksette kostnadsreduserende tiltak.

— Vi legger frem en kvartalsrapport i slutten av mai og vil legge frem et situasjonsbilde på vårt medlemsmøte 4. juni, sier klubbens daglige leder Roald Bruun-Hanssen.

- Situasjonen er alvorlig, sier Roald Bruun-Hanssen. Foto: Odd Mehus

Før den tid, ønsker han kun å snakke i relativt generelle termer om situasjonen.— Situasjonen er alvorlig, i den forstand at vi ikke har så store inntekter som ventet. Samtidig er det viktig å understreke at vi har roen, og at det ikke er noen form for krise i Brann, sier Bruun-Hanssen.

- Anstrengt likviditet

Brann budsjetterte med totalt 200.000 tilskuere på årets 15 hjemmekamper, altså et snitt på 13.333 betalende tilskuere til hver kamp. Foreløpig ligger snittet rundt 3000 lavere enn budsjettert. Fredagens kamp mot Bodø/Glimt vil ventelig trekke opp snittet betydelig, men dersom trenden fortsetter, er situasjonen dyster for Brann. Med en gjennomsnittspris på 160 kroner billetten, og et avvik på 3000 adgangstegn i forhold til budsjett, vil smellen på dette området alene utgjøre over syv millioner kroner.

I tillegg kommer et trått salg i bedriftsmarkedet.

Mens Vålerenga tyr til bøssebærere og kronerulling for å redde klubben, understreker Bruun-Hanssen at Branns tilstand er en ganske annen.

— Jeg kjenner situasjonen i VIF kun gjennom mediene, så den vil jeg ikke uttale meg om. Vi var forberedt på denne situasjonen i Brann. Det er ikke dramatikk i dette, mener han.

- Hvordan er likviditeten i klubben?

— Den er anstrengt.

- Må dere nå sette inn kostnadsreduserende tiltak?

— Det er naturlig, i og med at inntektene svikter.

- Hvilke tiltak er aktuelle?

— Det vil vi komme tilbake til på vårt medlemsmøte i juni.

- La listen høyt

Brann budsjetterte med en kraftig vekst i publikumstallene i en tid hvor færre og færre velger å se norsk fotball live. Bruun-Hanssen vil ikke være med på at budsjettet var overambisiøst.

— Nei. Det var kun på publikumssiden at vi var offensive, og vi har vært forberedt på at det muligens ikke kom til å slå til. Vi vet at det fort kommer et par tusen ekstra tilskuere på Stadion hvis vi presterer bedre sportslig. Vi la listen høyt med 200.000 tilskuere på bakgrunn av trenerskiftet, entusiasmen og vår egen strategiplan. Foreløpig har vi ikke vært i nærheten av å holde det skjemaet, men vi tror ting vil snu.

- Et overgangsvindu nærmer seg. Vil dere styrke stallen?

— Situasjonen nå er slik, at skal noen inn - må noen ut først. Men jeg er ikke så opptatt av spillerkjøp. Vi har en stor nok og bred nok stall. De unge spillerne har vist at de holder nivået, og vi har tro på at flere av de etablerte spillerne også kommer til å finne formen. Vi har tro på spillerstallen vår.

Styreformann Rolf Barmen fikk budsjettet i fanget da han overtok vervet i februar. Han sier dette:

— Jeg er sikker på at administrasjonen kan gi en god vurdering av den økonomiske situasjonen. Rapporteringen til styret er god.

- Har dere anledning til å styrke laget i sommer?

— Der støtter jeg meg til det Roald sier.

Flere sliter med markedsinntektene

Vålerenga er nær konkurs, men også flere klubber sliter med sponsorinntektene.

Mens de fleste andre klubber har budsjettert moderat med tanke på besøkstall, er det flere andre eliteserieklubber som sliter med markedsinntektene. Klubbdirektør Henrik Hoff i Aalesund sier hver dag er en kamp for å holde hodet over vannet.

— Det er det. Norsk fotball har vært i en liten «down» i de siste par årene. Vi har også våre utfordringer. På publikumssiden ligger vi omtrent på budsjett, men klart: 7200 tilskuere mot Brann var for lite. Fortsetter det slik, får vi også problemer med å holde budsjettet, sier Hoff.

— På markedssiden ligger vi litt bak budsjett, men ikke mer enn at det er mulig å hente det inn, hvis vi jobber hardt, legger han til.

Administrerende direktør Even Øgrey Brandsdal i Start beretter om et lignende bilde.

— Jeg er ikke redd for at vi vil bomme på publikumssiden, her har vi kontroll. Utfordringen vår er at vi må gjøre om på arbeidsmetodikken vår på salgssiden. Vi må selge hele året, og planlegge neste års inntekter mye tidligere enn vi har gjort før. I fjor solgte vi ikke en avtale fra sesongstart til sesongslutt, slik kan vi ikke ha det.

- Opplever dere også en svikt i markedsinntektene?

— Ja, vi har ikke gjort det skarpt nok. Min oppfatning er at dersom markedet er dårlig krever det at vi må jobbe enda hardere og bedre. Så lenge vi har flater å selge, må vi opprettholde innsatsen. Selge Led-reklamer, halvårssponsorater, losjeplasser og så videre.