Mens utenlandske tippeselskaper vil inn i Norge og regjeringen utreder om det skal tillates, kjemper idretten for å beholde eneretten for Norsk Tipping og Norsk Rikstoto.

Samtidig er den teknologiske utviklingen i ferd med å løpe fra hele problemstillingen.

Et utall selskaper

Allerede omsetter bettingselskaper med base i andre land for milliarder av kroner i Norge, via Internett. Det er en begynnelse, for det er stadig sprekker i det som kalles enerettsmodellen. Ta en titt på Champions League-kampene i neste uke. Viasat-kanalene vil bli sprengt av reklame for utenlandske gamblingselskaper.

Selskaper som Unibet og Betsson er vi kjent med, men i det siste er det dukket opp et vell av selskaper. Mange av dem har norske eiere, ingen av dem reklamerer på kanaler som sendes fra Norge. For det er ikke tillatt.

Derimot kan de med støtte i et EU-direktiv uhindret plassere sine reklamefremstøt i kanaler som sender mot Norge fra utlandet.

De har ingen skrupler.

Skumle metoder

Disse selskapene er som en lokal kjøpmann der jeg vokste opp. Han åpnet sigarettpakkene og solgte en og en sigarett til nysgjerrige unger. Han visste at de snart ville komme tilbake og kjøpe 10— og 20-pakninger.

På samme måte tilbyr bettingselskapene gratis penger til spillerne som en start, i visshet om at de snart vil bli avhengige og bruke større og større beløp.

Penger til idretten

Dersom regjeringen åpner for utlendingene, tilbyr de 15 prosent av omsetningen til norsk idrett. (Norsk Tipping gir 64 prosent til gode formål).

Altså – noen hundre millioner ekstra til idretten. Eller heller – et tap i inntekter fordi disse selskapene vil ramme Norsk Tippings omsetning.

Uansett – slike penger vil ikke idretten ha, sier visepresident Oddvar Johan Jensen i NIF.

Mon det.

Aftenpostens sportskommentator Ola Bernhus.

Rik sengekameratDiscovery Networks er selskapet som Norges Fotballforbund har inngått en 2,4 milliarders avtale med.

Discovery eier en rekke kanaler som omgår det norske regelverket ved å sende fra et annet land. Og disse kanalene reklamerer massivt for bettingselskaper, Norsk Tippings konkurrenter.

Idrettsforbundet og andre særidretter er engstelige, for i dette markedet kommer Norsk Tipping mer og mer til å bli en miniputt. Det rammer norsk idrett inn til margen.

Visste hva de gjorde

Det tok ikke NFF hensyn til, og det var ikke slik at de tomlet i Discovery-avtalen uten å tenke over konsekvensene. Før de signerte, fikk de inn en klausul om at reklamen ikke skal sendes i direkte tilknytning til kampene. Men de unnlot konsultere NIF først.

Når Idrettsforbundet og særforbundene beklager, men ikke fordømmer fotballens handling, så er det nok fordi de ville gjort det samme selv.

Norsk Tipping står allerede med ryggen mot veggen, hardt presset av gamblingselskapene. Dette kan vise seg å være begynnelsen på noe som radikalt endrer forutsetningene for finansieringen av norsk idrett. Og hvem vet, giganter som Facebook, Google og noen vi ikke kjenner i dag, kan vise seg å bli enda større trussel enn de spillselskapene vi kjenner i dag.

Her gjelder det å kare til seg.

Den livsfarlige Riise

Men dobbeltmoral er det, og NFF understreker nettopp det ved behandlingen av John Arne Riise. De vil nekte ham å avslutte karrièren i norsk fotball fordi han er ambassadør for et utenlandsk spillselskap.

Da må spørsmålet stilles: Hva truer norsk idrett mest, at Riise får spille fotball i Norge eller at NFF inngår avtale med et selskap som kommer til å teppebombe norske tv-seere med fristende gamblingannonser?

Hør siste episode av Aftenpodden Sport som denne uken handler om dopingspørsmål mot norsk dominans, svensk ski-tyveri i Kollen og Høgmos ferd mot giljotinen: