— Nå er det ikke fotball for folket lenger. TV 2 sine hovedkamper om søndagskveldene har samlet rundt 600.000 seere. Slik dagens distribusjon er, kan kanskje 50.000 se de samme kampene fra 2013, noe som er dramatisk og vil bety mye for oss og vår eksponering. Vi kan ikke betale like mye til Brann neste gang vi skal inngå en avtale, sier Jarle Alvær, markedsdirektør i Chess.

Spent sparebank

For en måned siden smalt bomben i Fotball-Norge. NFF og Fotball Media hadde bestemt seg for å selge seks av kampene fra serierunden til Canal+ for i overkant av én milliard kroner – ingen andre aktører ble invitert til forhandlingsbordet. Seks av kampene (én mer enn dagens avtale) skal gå på betal-TV, inkludert den mest attraktive kampen som for tiden sendes klokken 20 på TV 2 om søndagene. De to siste kampene, magasin og cupen legges ut på anbud senere i år.

BT har vært i kontakt med fire store Brann-sponsorer. Chess, Sparebanken Vest, JM Byggholt og BKK har alle ferske avtaler med Sportsklubben ut 2013. De er spente på konsekvensene av at de største bitene av fotballen nå skal sendes på en kanal som koster 269 kroner i måneden og som færre har tilgang til.

- Vi sponser Brann fordi vi ønsker dekning lokalt, men også TV er en viktig eksponeringskanal for oss. Brann bruker seertallene og TV-tid som et lokkemiddel når vi skriver nye avtaler. Går dette ned, får de et forklaringsproblem, sier Yngve Fløisand, regionsjef i JM Byggholt.

Statistikksenter Eliteserien:

- TV 2 har vært flinke

Sparebanken Vest er ikke bare hovedsponsor for Brann, de har også logoen sin på draktene til Haugesund og Sogndal. Banken er skuffet over at ikke TV 2 får fortsette å vise deres samarbeidspartnere i direktesendte kamper.

— TV 2 har vært flinke til å bygge opp interessen rundt norsk fotball. Med TV 2 sin satsning de siste årene er min vurdering at sponsorene har hatt all grunn til å være meget fornøyd med TV 2. Vi er spente på hva som skjer med den nye avtalen, sier viseadministrerende direktør Jan Erik Kjerpeseth.

- Vi kjører løpende målinger knyttet til bl.a. eksponering og er opptatt av å systematisk bruke våre sponsorater til å styrke merkevaren Sparebanken Vest.

- Slik som TV-avtalen ser ut pr. nå, mener du en fremtidig sponsoravtale med Brann vil være mindre verdt?

— Det er for tidlig å svare på. Det er uansett slik at sponsorproduktet til norske toppklubber i stor grad er avhengig seertall og distribusjon. Vi ser derfor frem til å få presentert hvordan nye rettighetsinnehavere vil styrke produktet, norsk toppfotball, svarer banksjefen.

I BKK har ikke den nye TV-avtalen vært oppe til særlig diskusjon, merkevaresjef Juliet Balgobin vil derfor ikke kommentere saken.

Bruun-Hanssen har tillit til NFF

— Vår avtale med Brann strekker seg ut 2013. Brann har solgt inn denne avtalen ut ifra hvor mye de er på TV, så da får vi se an det første året til Canal+, sier Alvær fra Chess.

- Jo snevrere en slik kanal blir, jo mindre penger vil sponsoravtalen være verdt. Jeg synes NFF har gjort en merkelig avgjørelse, sier Fløisand i JM Byggholt.

Branns daglige leder Roald-Bruun Hanssen ville ikke kommentere denne saken i går. «Med hensyn til sponsorene avventer vi å kommentere til hele TV-avtalen er sluttforhandlet», skrev han i en SMS stil BT.

Bruun-Hanssen har tidligere uttrykt tillit til at Norges Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball gjør vurderinger til det beste for norsk fotball når det gjelder TV-rettighetene.

I Norges Fotballforbund (NFF) skjønner man sponsorenes bekymring. De presiserer likevel at den endelige TV-avtalen fra 2013 ikke er ferdig spikret. ¿Vi er ikke i mål og skal selge to kamper til, magasin og cupen. Det blir for tidlig å felle noen dom over dette. Vi ønsker å få norsk fotball på begge plattformer, både betal- og fri-TV. Norsk fotball er attraktivt så det håper vi å få til, sier Svein Graff, informasjonssjef i NFF.

HAR TILLIT TIL NFF: Branns daglige leder Roald Bruun-Hanssen. (Foto: Digitalsport)

TV 2 garanterer mindre dekning

Vegard Jansen Hagen sier agendaen på TV 2s sportsnyheter vil bli annerledes når eliteserien blir sendt på Canal+.

Fotballsjef Jansen Hagen forstår at sponsorer er bekymret. For de daglige sportsnyhetene vil få færre innslag fra den norske eliteserien når kanalen på Nøstet ikke lenger sender kampene.

— Når hovedkampen selges til betal-TV, tilsvarer all logikk at eksponeringen går ned. De tallene vi har hatt på søndagskveldene vil forsvinne.

— I våre egne sportsnyheter vil det bli mindre norsk fotball. Selvsagt skal vi speile nyhetsbildet og sette dagsorden, men listen vil nok ligge høyere. Vi har alltid hatt et ekstra blikk til våre egne satsingsområder, sier Jansen Hagen.

TV 2 har forvaltet norsk fotball omtrent på egen hånd siden 2006. De har spyttet enorme penger inn i produktet og skapt en voldsom interesse blant det norske folk. Slik BT forstår det er ikke kanalen så veldig interessert i å kjøpe siste rest av fotballpakken til NFF. De føler seg dypt sveket av det de trodde var en nær samarbeidspartner. TV 2 satser tungt på engelske Premier League og Tour de France.

- TV 2 Sporten har vært et grunnfjell for norsk fotball. Nå er dette sprengt vekk, det tvinger oss til å tenke nytt, sier Jansen Hagen.

Ifølge bransjebladet Kampanje vurderer Canal+ å starte opp en ny norsk gratis allmennkanal. Om denne skal sende norsk fotball eller produsere egne sportsnyheter er ennå i det blå ett og et halvt år før den nye rettighetsavtalen begynner å løpe.

Professor: - Et politisk spill

Professor Knut Helland sier rettighetskuppet handler om at Telenor prøver å utmanøvrere TV 2. Telenor har aksjer i både TV 2 og Canal+. Det har gjort kjøpet av norsk fotball ekstra kontroversielt. Slik var det også da TV 2 snappet Premier League fra Canal+ i fjor vår.

- Det foregår et politisk spill over kanalnivået. For meg ser det ut som om Telenor vil prøve å utmanøvrere TV 2, sier Knut Helland, professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB.

Telenor eier også svenske TV4 og det er ingen hemmelighet at de ønsker å starte en felles kommersiell TV-gigant i Skandinavia – med eller uten TV 2. TV4 har også mektige Bonnier på laget. TV 2 er eid av A-pressen og danske Egmont. Her er det full krig om de mest attraktive sportsrettighetene, mens Telenor har en fot i hver leir.

— Jeg er forundret over måten denne avtalen ble forhandlet frem på, underlig for noe som er så attraktivt som norsk fotball.

- Hvorfor er norsk fotball så attraktivt?

— Her i Norge har det vært det eneste som har utløst en betalingsvilje. Og fotball fenger på alle nivå, lokalt, regionalt, nasjonalt, andre land (England, Spania etc.), europeisk (Mesterligaen, EM) og verdensnivå (VM).

- Jeg tror det er fare for at eksponeringen til sponsorene vil bli mindre med den nye avtalen. Da vil nok også inntektene fra samarbeidspartnerne gå ned, sier Helland.