MEST POPULÆRE: RBK – Brann er den mest sette eliteseriekampen i år med nesten 300.000 seere. Men selv om man nå kan se storlagene på åpne TV-kanaler, er veksten liten sammenlignet med da de «dårlige» kampene gikk på TV 2 Zebra i fjor. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix

Brann og Rosenborg på åpne TV-kanaler har ikke ført til «seerboom»

Discovery gir bort «kremkampene» fra Eliteserien gratis, men opplever liten vekst etter at de overtok rettighetene fra TV 2.

Publisert: Publisert:

Norsk Toppfotball gikk nylig ut og meldte om økte tilskuertall i Eliteserien (opp 1,37 prosent etter 21 runder). Samtidig melder Discovery om økte seertall, noe som kan tyde på at norsk klubbfotball er i en positiv trend.

Bergens Tidende har kikket nærmere på seertallene, som viser følgende:

  • Da TV 2 hadde rettighetene i fjor, hadde hver enkelt eliteseriekamp på åpne kanaler et seersnitt på 91.000. To av kampene ble vist på hovedkanalen TV 2, mens alle de andre ble sendt på TV 2 Zebra. Kampene bak betalingsmur er ikke med.
  • Discoverys åpne kamper så langt i år (etter 24 runder) har et snitt på 99.000 seere. Disse kampene er vist på Eurosport Norge, Max og TVNorge. Kampene bak mur er ikke med.
Les også

TV 2 og NFF har kranglet i månedsvis. Nå går TV-krigen mot forsoning.

Storlagene på gratiskanaler

Dermed er det så langt 8,8 prosent flere seere på Eliteserien så langt. En vesentlig forskjell fra i fjor er at TV 2 la storlag som Rosenborg og Brann på betal-TV, mens Discovery viser storkampene på åpne kanaler. Burde ikke da tallene vært bedre? Discovery snakket om å gi «fotballen tilbake til folket», og at de forventet seg en dobling av seertallene.

Overfor Bergens Tidende påpeker Discovery-ledelsen at målet ikke var å doble seertallene pr. kamp i forhold til TV 2, men å doble tallene i forhold til hver enkelt serierunde. Det har de klart, men det er heller ikke så rart: Mens TV 2 Zebra viste to åpne kamper pr. runde, får det norske folk i år servert fire-fem gratiskamper fra Eliteserien hver runde.

– Flere ser norsk fotball–både på TV og på stadion. Det er helt i tråd med visjonen vår da vi tok over Eliteserien, som var «fotball til folket», sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks.

–HAR LEVERT: Espen Skoland sier at Discovery har levert i tråd med intensjonen de hadde da de overtok Eliteserien. Foto: Discovery

–Målet vårt da vi tok over Eliteserien var at vi skulle doble de totale seertallene for hver runde, sammenlignet med i fjor. Vi ligger nå an til å klare ambisjonen med god margin, og det er veldig gledelig, fortsetter han.

Discovery mener de har oppnådd målene

Discovery bladde opp 2,4 milliarder kroner for å vise norsk fotball i perioden 2017–2022.

– Ett av grepene vi har tatt, er å flytte fotballen ut fra høye betalingsmurer og legge flere kamper på åpne kanaler. Vi tilbyr også kampene til en langt rimeligere pris på vår strømmespiller enn det er tradisjon for her i Norge. Det gjør at norsk fotball i dag er langt mer tilgjengelig enn det har vært før, sier Skoland.

Les også

NFF-topp om TV 2 gjestejakt:–Vi kan ikke oppfordre til boikott

Les også

TV 2 sikret seg rettigheter til å vise storturnering

Professor: Norsk fotball taper

Harry Arne Solberg er professor i samfunns- og sportsøkonomi ved NTNU. Han peker på flere årsaker til at seertallene fra Eliteserien ikke tar av, på tross av at storlagene nå i langt større grad vises på åpne kanaler.

– Tilgangen til fotball har økt. De fem store ligaene tar stadig større andeler, og man velger gjerne å se på den fotballen med størst kvalitet. Så er det slik at norske tilhengere av Manchester United og Liverpool gjerne er mer lojale mot dem enn mot sine lokale, norske lag. Jeg tror at nasjoner som Norge, Danmark og Sverige vil slite med konkurransen mot de store, utenlandske ligaene, sier Solberg.

MANGE LIVERPOOL-FANS: Norske TV-seere har god tilgang til internasjonale toppligaer, og dermed har norsk fotball stor konkurranse om seerne. Foto: PHIL NOBLE / Reuters

Dessuten peker han på at TV 2 hadde ett stort fortrinn i forhold til Discovery.

– Du ser hvordan TV 2 stadig promoterer for sine Premier League-sendinger. Slik promoterte de også norsk fotball da de hadde rettighetene. Discovery har ikke de samme plattformene: De har ikke en nyhetskanal eller egne sportsnyhetssendinger. Discovery inngikk riktignok en avtale med VG, men det kan ikke måle seg, sier professoren.

TV 2s sportssjef Vegard Jansen Hagen ønsker ikke å gi noen kommentarer til Discoverys TV-tall sammenlignet med deres.

Publisert: