MARBELLA/STAVANGER (Aftenbladet): Viking og Sparebanken 1 SR-bank er enige om en ny sponsoravtale.

Den forrige avtalen gikk ut etter fjorårets sesong. Klubben og banken har brukte vintermånedene til å forhandle frem en ny avtale.

Avtalen har en varighet på fem år og etter det Aftenbladet kjenner til har avtalen en totalverdi på over 10 millioner kroner.

SR-bank fortsetter dermed som en av Vikings aller største sponsorer, noe de har vært over flere tiår.

— SR-Bank viser oss en tillit som er formidabel. Vi forandrer samarbeidskonseptene våre, noe som er i tråd med bankens ambisjon om å være nær det som engasjerer og begeistrer for folk flest, sier Kjartan Salvesen, salgssjef i Viking.

Langt samarbeid

SR-Bank har vært Vikings bankforbindelse fra tidenes morgen, og kom inn som samarbeidspartner i 1970. Banken spilte også en viktig rolle i finansieringen av Viking stadion.

— SR-Bank kommer fortsatt til å være veldig synlig på arenaen. Men i samarbeidet ligger dessuten en vilje til å spre engasjement og aktivitet. Samarbeidsavtalene våre handler mindre om logo og eksponering, og mer om å spisse innholdet slik at vi kan utgjøre en forskjell for partnerne våre. Og dessuten om å samle både store og mindre samarbeidspartnere på samme lag, til beste for hverandre – og for byen og regionen, uttaler Salvesen.

Viking ønsker ikke å kommentere konkrete summer, men i dagens marked et det ikke unaturlig at verdien på avtalen er litt lavere enn hva som var tilfelle i den forrige sponsoravtalen Viking skrev med banken.

— Den nye avtalen er fremdeles en av våre største avtaler, og er noe justert etter dagens marked.

En meget viktig avtale for oss som strekker seg over 5 år, sier Salvesen.

To avtaler på en uke

Tidligere denne uken signerte Viking en sponsoravtale med Det norske. Den avtalen varer i tre år og er også verdt millionbeløp for klubben.

De to avtalen kommer godt med i et vanskelig sponsormarked.

Viking hadde i fjor sponsorinntekter på i overkant av 55 millioner kroner.

I år mangler de om lag 5 millioner kroner i faste avtaler på å komme i mål med den budsjetterte målsettingen på 50 millioner kroner.

— Er dere snart utsolgt for reklameplass på drakten?

— Ja, vi håper å kunne lande dette i løpet av den neste uken.

Det er stor interesse for den mørkeblå drakten hos næringslivet, sier Salvesen.