Det er ventet at salget av de norske TV-rettighetene for Premier League fra høsten 2016 er nært forestående. TV 2 og SBS Discovery kjemper en durabelig kamp om å sikre seg rettighetene forden neste treårsperioden.

Ifølge VG kan prisen på rettighetene komme på over 1 milliard kroner og slik bli opp mot en dobling av dagens avtale. Det kan bety at de norske Premier League-rettighetene for første gang vil koste mer enn rettighetene for norsk fotball. Rettighetene for eliteserien selges senere denne høsten.

— Tippeligaen har kostet mer så langt, men det blir et kraftig hopp. Prisen på Premier League-rettighetene begynner i hvert fall å nærme seg. Om det overstiger prisen på rettighetene for norsk fotball får vi se. Men det er en interessant utvikling, sier Harry Arne Solberg til Aftenposten.

Solberg er professor ved Handelshøyskolen i Trondheim og har forsket på sport og TV-rettigheter i en årrekke.

- Fans av engelsk fotball mer stabile

TV 2 har bygget opp et stort team rundt sin Premier League-satsing og vil strekke seg langt for å beholde rettighetene. Engelsk fotball har vært en stor suksess for kanalen siden de sikret seg rettighetene i 2010. Men TVNorge- og Eurosport-eier SBS Discovery er kommet inn som en ny, tung aktør på sportsrettighetsmarkedet og gir TV 2 knallhard kamp om å få vise engelsk fotball i Norge.

Harry Arne Solberg, professor ved Handelshøyskolen i Trondheim. Foto: Jens Petter Søraa, Adresseavisen

Solberg peker på at Discovery med amerikanske eiere i ryggen har en sterkere finansiell base enn TV 2. Det var først snakk om å selge Premier League-rettighetene samlet for det skandinaviske markedet, men konkurransesituasjonen og etterspørselen i Norge gjorde at selgerne skjønte at det var mer å hente på et individuelt salg.Engelsk fotball har en unik posisjon blant nordmenn. Det gjør rettighetene svært attraktive for norske kanaler.

— Når det gjelder norsk fotball er de geografiske dimensjonene viktige. Trøndere vil se Rosenborg og bergensere vil se Brann. Men om du holder med Manchester United har ikke geografi noe å si. Og de som er fans av engelske klubber er det så til de grader. Jeg har ikke noe dokumentasjon på det, men magefølelsen sier at fans av engelske klubber er mer stabile og at det stikker dypere blant de som virkelig er fans enn det gjør med norske klubber. Jeg tenker at det blir litt som når muslimene besøker Mekka, det er en religiøs opplevelse, sier Solberg.

Derfor er sport viktig for betal-TV

TV-rettigheter for fotball internasjonalt har eksplodert siden starten av 90-tallet. Spesielt er avtalene for Premier League-rettighetene blitt mangedoblet en rekke ganger. Den digitale utviklingen har ført til en revolusjon innen distribusjonen av TV-fotball. Sport, og spesielt fotball, er også det mest attraktive innholdet for betal-TV-kanaler.

— Det er to ting som har fungert på betal-TV: Sport, særlig fotball, og film. Med løsninger som Netflix er filmmarkedet i ferd med å falle litt sammen som effektivt virkemiddel, og da er det sport som gjenstår. En film kan du også se når som helst, mens sport er interessant der og da. Og da må du ha noe attraktivt. TV 2s betal-TV-konsept vil rase sammen om de ikke får et av de to ypperste produktene: Premier League eller Tippeligaen, forklarer Solberg.

- Taperen vil la vinneren blø

Dette er den bakenforliggende årsaken til den kraftige økningen i den kommende Premier League-avtalen. Den umiddelbare årsaken er at det er en intens kamp mellom to tunge aktører. Solberg trekker paralleller til 2005, da TV 2 sikret seg rettighetene til norsk fotball for 1 milliard etter at tre aktøer sloss som hund og katt.

— Strategien til TV 2 og Discovery vil nok være at enten vinner man, eller så skal vinneren virkelig få blø og være svekket når det skal forhandles om Tippeliga-rettighetene. Det blir et rotterace, og det vil overraske meg om en av dem klarer å få begge rettighetene. Og hvis Discovery vinner, vil de nok tenke at TV 2 ikke skal få Tippeligaen billig. De har da et motiv for å være med og by der, sier Solberg.

Han ser for seg at TV-krigen som nå utspiller seg kan utvikle seg i en annen retning ved neste rettighetskorsvei.

— Det kan være at de to aktørene da møtes på kammerset og gjør en avtale. I 2005 var det slåsskamp om Tippeligaen, mens slåsskampen ble mindre i neste runde. Man kan tenke seg et samarbeid mellom disse to aktørene som er på samme nivå, det er ikke et uvanlig fenomen i denne typen auksjoner, sier Harry Arne Solberg.