Totalt skal NRK sende cirka 13 timer med direkte-tv og like mange timer med radiosending fra mesterskapet på Storelva.
Kanalen sender totalt sett 60 personer nordover, i tillegg til fem-seks lokalt ansatte til stevnet.
Har millionbudsjett
NRK opplyser til iTromsø at de har et budsjett på 2,6 millioner kroner til mesterskapet.
— NM på ski appellerer veldig sterkt og det koster å arrangere skifest. Det skal bli veldig gøy, sier redaksjonssjef i NRK Sport, Håkon Grønbech til iTromsø.
På Storelva vil NRK ha 23 kamera til rådighet til produksjonen.
— Noen av de vil flyttes, så det vil være rundt 30 kamerapunkt i løypene, opplyser NM-produsent Ola Fagerheim.- NM på ski er ett av få nasjonale mesterskap vi fortsatt dekker i så stor grad. Det betyr mye for oss, og dekkes på samme måte som verdenscup. For NRK er vinteridrett definert som viktigst, slår Fagerheim fast.
Voldsom interesse
I fjor hadde NRK over 650.000 seere på stafetten under NM. Langrennsinteressen i Norge er stor.
— NM på ski er en skifest og et sted der toppen og bredden i langrenn får møtes. Det er noe vi er veldig glad for å kunne sende og få formidle fra, sier Grønbech.
Han er selv utflyttet tromsøværing, og gleder seg naturligvis ekstra til stevnet.
— Jeg gleder meg veldig til å få et NM på hjemmebane for min del. Jeg kommer opp for å være med, sier NRK-sportens redaksjonssjef.
Som like gjerne ser at lokalbefolkningen tar turen ut til Storelva enn å sitte hjemme i tv-stolen.
— Det hadde vært veldig hyggelig om tromsøværingene kommer ut til Storelva og tar del i skifesten der.
120 pressefolk totalt
NRK utgjør drøyt halvparten av de akkrediterte journalistene under NM-stevnet.
— Det fordeler seg cirka 60-60 mellom tilreisende NRK-ansatte og andre, inkludert de lokale fra NRK. Det kommer folk fra andre tv-kanaler, rikspresse og veldig mange lokalaviser, særlig fra Oppland, opplyser NM-pressesjef Øystein Barth-Heyerdahl.
iTromsø har selv bestilt 12 akkrediteringer til NM på ski.
— Med det er iTromsø den største lokale aktøren. Det er tydelig at arrangementet er populært, slår Øystein Barth-Heyerdahl fast.