Snakkisen fra den 18. etappen i Tour de France var det som skjedde opp Col du Glandon få kilometere før målgang.

Det danske Tour-håpet Jakob Fuglsang satt i tetbruddet og skulle sette inn et avgjørende rykk, men plutselig lå han i bakken. En akkreditert motorsykkel kjørte han ned bakfra.

TV 2-fotograf Daniel Sannum Lauten satt bak på motorsykkelen da ulykken inntraff.

— Vi jobbet med en annen reportasje litt bak i feltet før vi bestemte oss for å kjøre forbi. Vi fikk klarsignal fra rittledelsen og beskjed om å kjøre forbi så fort som mulig. Da vi passerte gruppen foran, sprakk den opp, og vi måtte kjøre slalåm. 10 meter foran var det en ny gruppe, der Fuglsang satt. Jeg opplevde at vi kjørte rett frem, men så svingte Fuglsang ut til høyre og kom så vidt borti styret til sykkelen. Det var ekstremt små marginer, forteller Lauten til Aftenposten.

— Dramatisk

TV 2-fotografen fikk ikke med seg så mye av dramaet da Fuglsang deiset i bakken. Motorsyklisten fikk beskjed om å kjøre inn til siden 200 meter lenger fremme og la rittet passere.

Jakob Fuglsang var også uheldig i fjorårets Tour de France. Her biter han tennene sammen etter en velt på etappen til Chamrousse. Foto: AP

— Det opplevdes dramatisk. Vi fortsatte, men i øyekroken så jeg noe blått som gikk i bakken. Jeg hørte bare et smell og publikum som ropte. Jeg visste ikke at det var Jakob Fuglsang som falt, sier han.Fuglsang kom seg raskt på sykkelen igjen og kjempet om tredjeplassen på oppløpet. Der måtte han gi tapt. Etappen ble vunnet av Romain Bardet (Ag2r).

Motorsyklisten legger seg flat

— Jeg ble kjørt ned bakfra. Det er latterlig, sa Fuglsang etter etappen. En blodig arm fortalte om sammenstøtet med motorsykkelen.

— Jeg fokuserte hele dagen på denne delen av løpet. Motorsyklisten kan være glad han ikke står nær meg nå, sa Fuglsang.

Motorsykkelen ble kjørt av en franskmann som jobber for arrangøren. Han ble senere torsdag nektet å kjøre videre i årets Tour de France. Lauten forteller at han opplevde sjåføren som erfaren og sikker gjennom resten av etappen, og at han var svært fortvilet etter sammenstøtet som ødela for Fuglsang.

— Jeg er virkelig lei meg, og jeg unnskylder overfor Fuglsang og alle. Det var min feil, og jeg beklager mange ganger, sier den franske motorsyklisten, som ikke vil ut med navnet sitt i media.

— Det er et kaos

Sammenstøtet på torsdagens etappe setter i gang en ny debatt om antallet akkrediterte kjøretøy i Tour de France-løypene. Med ujevne mellomrom har det skjedd ulykker i løpet av rittets historie.

– Det er for mange kjøretøy i feltet. Jeg forstår ikke. Touren er stor, og noen må ta ansvar for å rydde veien, sier Fuglsangs sportsdirektør Dmitriy Fofanov.

— Det er mange biler og motorsykler. Marginene er små. At det ikke skjer flere uhell er kanskje litt rart, men det går stort sett bra. Det er et kaos, men det er proffe folk som kjører, mener TV 2-fotograf Daniel Sannum Lauten, som ufrivillig fikk oppleve torsdagens store snakkis i Tour de France på nært hold.