«Salget av rettighetene framstår som lukrativt på kort sikt. I et lengre perspektiv kan det fort framstå som tidenes selvmål», skrev jeg i en kommentar i Aftenbladet da det i 2011 ble kjent at CMore (den gang Canal Plus) i all hemmelighet hadde kjøpt tv-rettighetene til norsk fotball for perioden 2013-2016. Det ble blant annet begrunnet med at CMore ikke har daglige nyhetssendinger som kan promotere, engasjere eller dyrke produktet mellom kampdagene. Og at det til slutt ville gå ut over interessen og publikumstallet.

At salget til 1,4 milliarder kroner den gang skjedde uten at TV 2 fikk muligheten til å by, er en helt annen, men like fullt respektløs og umoralsk handling. Dårlig forretningsskikk var det også.

Så førte også salgsmåten til at styremedlemmer i Fotball Media i ettertid trakk seg – samtidig som politikere viftet med det gule kortet. De siste årene har det også gått opp for norske klubbledere at gleden av korte, store penger ikke varer lenge.

Ettersom jeg jobbet i TV 2-sporten da kanalen hadde rettighetene, er jeg enig med dem som måtte mene at jeg er inhabil når det gjelder mitt syn på måten kanalen forvaltet rettighetene de hadde fra og med 2006-sesongen.

TV 2 var tett på

Men la oss holde oss til fakta: Norsk fotball opplevde tidenes opptur i 4-årsperioden TV 2 sendte kampene fra norsk eliteserie og 1. divisjon.

«Javel, skal du på stadion søndag?» Spørsmålet var ofte det første som ble sagt da to kjenninger møtte hverandre her i distriktet for sju-åtte år siden.

Det var fulle tribuner landet over. Ønsket du å kjøpe billetter til Vikings hjemmekamper, måtte du sikre deg tidlig i uken. Ikke fordi fotballen som ble spilt var noe bedre enn den er i dag.

Men fordi TV 2 gjennom sin tunge og overdrevne redaksjonelle dekning 24 timer i døgnet skapte et inntrykk av at fotballen var langt viktigere enn den egentlig var.

De var tett på. Over alt. Tok fotball på alvor. Og skapte profiler.

Sportsleder i Stavanger Aftenblad, Stig Nilssen. Foto: Lars Idar Waage/Stavanger Aftenblad

For mye vil nok mange si, men uansett vil jeg påstå at kanalen skal ha en solid porsjon av æren for at Viking i 2007 hadde 15.846 tilskuere i snitt på hjemmekampene sine.TV 2s formål var todelt. Norsk fotball skulle bygges opp samtidig som kanalen skulle tjene penger – eller i det minste få så mye som mulig igjen av milliarden de hadde betalt. Det kalles rettighetsstyrt journalistikk – og er noe TV 2 virkelig kan.

I mitt hode klarte TV 2 begge deler. Så kan det i ettertid diskuteres hvordan de norske klubbene håndterte og forvaltet den store interessen og ressursene de plutselig fikk mellom hendene.

Hva betyr oppkjøpet for norsk fotball?

Midtveis i sin avtale kaster altså CMore kortene. Forutsatt at Konkurransetilsynet faktisk godkjenner avtalen som gjør TV 2 til en så mektig aktør, har kanalen nå kjøpt opp CMores rettigheter. Der Davy Wathne og co de to siste årene har måttet nøye seg med to kamper, har de nå alle åtte fra og med kommende sesong.

Naturligvis skriver kanalen i en pressemelding at den ønsker å bidra til at norsk fotball får et nytt løft. At den redaksjonelle dekningen skal heves.

Det vil du som seer også merke. Fra nå av vil det bli slutt på at reportasjer om langrennsløpere på sommertrening kommer foran norsk eliteseriefotball i sportssendingene.

Det viktigste er uansett hva avtalen vil bety for norsk fotball. Selv klubblederne som i sin tid stilte seg bak beslutningen om å selge rettighetene til CMore, applauderer nok nyheten.

De siste årene har det stort sett handlet om røde tall og tilskuerflukt fra norske stadioner. Jeg tviler på at TV 2s comeback med det aller første kan ta fotballen tilbake til gullalderen som var i 2006-2009, men interessen vil i alle fall ta seg opp fra dagens nivå – og i alle fall stoppe en utvikling hvor fotballen litt etter litt dør i fred.

Nå er det ikke jeg som setter opp sendeplanene eller kamptidspunktene for den norske eliteserien i TV 2, men jeg antar mandagens oppkjøp også blir en gladnyhet til alle som er glad i engelsk fotball.

Det er neppe tilfeldig at CMore i løpet av en helg har vist tre norske kamper samtidig som det spilles Premier League på TV 2. Jeg antar TV 2 finner en langt smidigere løsning på disse kollisjonene framover.