Det har i flere år vært åpenhet rundt hvor mange penger de engelske fotballklubbene bruker på agenter. Planen er at det skal komme en tilsvarende liste i norsk fotball til våren.

Fra 1. oktober 2014 til 30. september 2015 brukte Premier League-klubbene 130 millioner pund på agenter, ifølge BBC. I norske kroner er det 1,7 milliarder kroner.

Det er en økning fra 2014 da klubbene punget ut 115 millioner pund (1,5 milliarder kroner). I 2013 var tallet 96 millioner pund (1,26 milliarder kroner).

Liverpool bruker aller mest

Liverpool er den klubben som har brukt mest ressurser på agenter det siste året med 14,3 millioner pund (187 millioner kroner). De brukte omtrent det samme året før.

Manchester United tar 2. plassen med 13,9 millioner pund (182 millioner kroner). Deretter følger Manchester City, Chelsea og Arsenal (se fakta).

Trolig vil agentbeløpet være enda høyere neste år. Det har sammenheng med den nye TV-avtalen, som gjelder fra 2016 til 2019. Den er verdt 5,1 milliarder pund – svimlende 67 milliarder kroner.

– Overgangssummene vil bli enda høyere, og det samme vil agentutbetalingene, sier Neil Patey til BBC. Han er fotballanalytiker i Ernst & Young.

– Det er ikke slik at overgangssummene MÅ stige på grunn av en bedre TV-avtale. Men summene til spillere og agenter vil stige dersom ikke klubbene går samlet inn for å redusere overgangssummer og agenthonorarer, sier Patey.

Norge offentliggjør i mars

I norsk fotball kaller man ikke lenger de som selger fotballspillere for «agenter», men «forhandlere». Forrige uke opplyste Norges Fotballforbund at 215 personer har meldt seg inn som forhandlere, det vil si at de kan selge fotballspillere.

Den gamle agentlisensordingen er borte. I prinsippet kan nå hvem som helst bli formidler, så lenge man registrerer seg i NFF sitt system og har plettfri vandel.

NFF skal hvert år offentliggjøre hvem disse formidlerne er, og hvor store utbetalinger som er gjort til disse formidlerne. Det skal sikre større åpenhet, og ideelt sett forsvinner det mindre penger ut av fotballen til formidlere.

I mars skal NFF etter planen offentliggjøre hvor store pengesummer norske klubber og spillere bruker på disse mellommennene.