Blå Kors tilbyr hjelp til rus— og spilleavhengige. Tidligere utgjorde de spilleavhengige 30 prosent av totalen. Nå nærmer tallet seg 50 prosent ved Blå Kors Poliklinikk Oslo, opplyser fagsjef Sten Magne Berglund i Blå Kors til Bergens Tidende.

– Mest problemer er det rundt nettpoker og casino hos de utenlandske spillselskapene. Folk som er til behandling hos oss opplever å bli kontaktet og lokket tilbake. Selskapene frister med reiser til utlandet, alkohol som gave, eller de blir oppringt om bonuser. Jeg vil sammenligne det med at Vinmonopolet skulle ha ringt sine beste kunder og sagt at «fredag får vi inn et godt parti med vin, din yndlingsvin. Du skal få det for halv pris». Dette er svært uetisk, sier Berglund.

– Dette er en bransje som ikke glemmer sine gode kunder. Bransjen bryr seg ikke om alle skjebnene, sier han.

Underslag på jobben

Bergens Tidende har også vært i kontakt med Hjelpelinjen for spilleavhengige og Akan kompetansesenter, som jobber med å forebygge og håndtere rus og avhengighet på arbeidsplassene. Begge rapporterer om at spilleavhengighet er et økende problem.

– Det som øker mest er henvendelser knyttet til de utenlandske casinoselskapene, sier Mette Mohn i Hjelpelinjen. De mottar alt fra én til 15 telefonhenvendelser daglig, og de fleste tar kontakt tidlig i uken. Da har man gjerne tapt mange penger på spill i helgen.

At flere taper mer enn de har godt av merkes også i arbeidslivet.

– Vi får mange telefonsamtaler fra arbeidsgivere som forteller om økonomisk utroskap, underslag, sikkerhetsproblemer og konsentrasjonsproblemer hos ansatte som har tapt store beløp, sier Jarle Wangen, seniorrådgiver og leder for spillsatsingen ved Akan kompetansesenter.

- Større tabu enn alkohol

Elisabeth Ege er direktør i Akan kompetansesenter. Foto: Akan

Mange forbinder nok Akan med alkohol og narkotika, men faktisk er råd og undervisning om spillproblematikk det temaet arbeidslivet etterspør mest. Spilleproblemer utgjorde 35 prosent av totalt antall bedriftsbesøk i fjor, og alvorlighetsgraden i sakene har økt.– Spilleavhengighet er mer tabubelagt enn alkohol. Det har trolig sammenheng med at 85 prosent av befolkningen drikker alkohol, mens pengespill uten kontroll berører færre. Det er også stor mangel på kunnskap på dette feltet, sier Elisabeth Ege, direktør i Akan.

Ege sier at henvendelser om spilleavhengighet roet seg ned etter at automatforbudet kom i 2007. Men så kom nettspillene som gjorde tilgangen til spill mye enklere, samtidig som stadig flere utenlandske spillselskaper kom på banen.

– Pågangen økte igjen fra 2012/13, og særlig stor pågang har det vært det siste året, sier Akan-direktøren.

Hun påpeker at det ikke bare er storspillerne som er i faresonen.

– Også de som spiller på det vi kaller lav og moderat risiko kan miste konsentrasjon på jobben og komme opp i problemer som økonomiske underslag, sier Ege.

Håper på tapsgrense

Bergens Tidende skrev lørdag at Norsk Tipping kan komme til å innføre en tapsgrense for sine kunder. En grense på 15.000 kroner pr. måned er blitt nevnt, og saken er nå til behandling i Kulturdepartementet. I saken kom det frem at 2000-3000 stortapere har spilt bort hundrevis av millioner kroner hos det norske spillselskapet. Norsk Tipping innrømmer også at rundt «20.000 av kundene våre taper mer enn de bør hos oss».

– Jeg vil på det sterkeste anbefale at Norsk Tipping innfører en slik tapsgrense, sier Sten Magne Berglund i Blå Kors.

– Vi i Blå Kors vil på ingen måte forby Lotto og andre spill – for de fleste går dette helt greit. Men for noen blir det for mye, og en tapsgrense er helt på sin plass, mener han.

Fagsjefen i Blå Kors sier at et spillemonopol er med på å begrense aktiviteten. Men han mener at det bør tas større grep for å begrense all spillreklamen som kommer både fra Norsk Tipping og de utenlandske nettselskapene.