Etter et nedrykk kan det lønne seg å tenke nytt, for å fylle Stadion i størst mulig grad. Brann tar nå et lite, men symbolsk viktig grep for å få folk på kamp.

De setter i gang en kampanje der idrettslag og foreninger kan ende opp med å bli fraktet til kamp. Før hver av årets 15 hjemmekamper, vil en gruppe trekkes ut. Sportsklubben spanderer kampbilletter, og ordner busstransport fra hvor det måtte være.

— Dette er et herlig bidrag til å fylle tribunene og gi flere muligheter til å oppleve stemningen på Stadion, sier Vibeke Johannesen, fungerende daglig leder i Brann.

Vil få opp strileandelen

For ikke så mange år siden, var antallet tilreisende Brann-fans fra strilelandet større enn i dag. Mange av heltene på laget kom fra omegnskommunene. Gerimund Brendesæter lokket folk fra Bremnes, Trond Egil Soltvedt hadde Stanghelle i ryggen, en ung Erlend Hanstveit fikk folk fra Fotlandsvåg til å komme seg på veien. Eksemplene kunne vært flere.

— Spesielt i Sunnhordland sto Brann sterkt tidligere. Nå er det FK Haugesund for alle pengene der, mener Brendesæter.

PÅ HJUL: Denne Brann-bussen kan hente deg og dine venner i løpet av årets 1.-divisjonssesong. Brann vil spandere kamp på en uttrukket busslast før hver hjemmerunde.

Også Vibeke Johannesen har inntrykk av at flere folk fra nabokommunene kom på Brann-kamper før.— Men vi vet at Brann-engasjementet fortsatt er stort, også når du kommer ganske langt fra Stadion. I Øygarden, der jeg kommer fra, er det mange som flagger før kampene, sier Johannesen.

Det er Brann-sponsor Tide som står for supportertransporten. Selskapet tegnet i november en ny samarbeidsavtale med Brann, verdt cirka en million kroner.

— Håpet er at vi kan gjøre det til en tradisjon over flere år. Vi vil busse folk inn, ta imot dem og la dem nyte kampopplevelsen, sier Johannesen.

Klubblegenden Brendesæter synes Brann har gjort for lite for å holde på supporterne utenfor Bergen.

— De må komme seg rundt og vise seg for ungene. Sånn jeg ser det, gjør de for lite for å markedsføre seg selv. Da jeg spilte i Tyskland, var vi ukentlig rundt på kjøpesenter og hadde autografseanser, sier han.

Johannesen i Brann lover flere tiltak i løpet av året. Hun opplyser at deltakere på diverse barneturneringer og fotballskoler, vil få muligheter til å gå på Stadion.

Supporteraksjon

Brann-sjefen mener det er tvingende nødvendig å strekke seg langt for å få folk på kamp.

— Må dere også rekruttere tilskuere mer aktivt i 1. divisjon, sammenlignet med eliteserien?

— Helt klart. Samtidig har det vært nødvendig i norsk fotball generelt de siste årene. Vi konkurrerer mot mye annet. Aktivitetstilbudet i regionen er veldig stort, og vi ser jo hvor mange som velger å reise på fotballkamper i England.

Parallelt med Branns buss-stunt, har supporterne startet en egen aksjon, kalt "Alle må gå - på Brann-kamp". Ordfører Trude Drevland er blant dem som har støttet opp om den, og drøyt 900 mennesker har likt aksjonens facebookside.

Slike initiativer verdsettes av Brann, som i nedrykksstriden i fjor nøt godt av tilsvarende supportermobiliseringer.

— Da så vi at det er potensial til å fylle Stadion. Den harde kjernen kommer på kampene uansett, men skal vi gå fra 8000 til 17.000 tilskuere, må vi gjøre et stykke arbeid. Og det arbeidet kan vi ikke gjøre alene, sier Johannesen.

SE BALLSPARK HER;