Birkebeinerrennet 2012 ble utsolgt på 1 minutt og 37 sekunder. Nå opplever imidlertid Norges største turrennlangt mer beskjeden interesse.

I går, onsdag, ble billettene for 2016-rennet gjort tilgjengelig på arrangørens hjemmeside. Daglig leder i Birken AS, Jo Gunnar Ellevold, forteller at 5.000 av 13.000 plasser er solgt torsdag ettermiddag.

— Interessen er relativt god, på samme nivå som samme tid i fjor, sier Ellevold til Aftenposten.

I årets utgave av Birkebeinerennet var det rundt 13.000 deltakere. Historisk sett er dette et høyt tall, og ifølge Ellevold viser en undersøkelse gjennomført av arrangøren at 90% av årets deltakere ønsker å gå Birkebeinerrennet igjen.

Likevel har man etter flere år der Birkebeinerrennets popularitet nådde nye høyder, altså opplevd to mer nøkterne år.

— Vi har grublet over årsaken

I 2014 ble rennet avlyst, noe som var gjenstand for massiv kritikk. I tillegg endret man tidspunkt for oppstart av påmeldingen, fra høsten til våren, før 2014-utgaven. Begge deler kan være medvirkende årsaker til nedgangen.

— Vi har grublet over hva som er årsaken. Vi hadde jo fire år der billettene ble revet bort på kort tid. Med alle turrenn og mosjonsarrangement vet folk nå at billettene er tilgjengelige i lang tid utover. Folk er ikke stresset for å melde seg på. Det kan være en medvirkende årsak, sier Ellevold.

I mars foreslo Kjell Vigestad, tidligere daglig leder og redaktør for Kondis, at én årsak til Birkens nedgang var at flere turrenn hadde blitt populære.

Det sier langrenn.com-redaktør Geir Nilsen seg enig i.

— Det er nok sammensatt. Birken blir nok til en viss grad straffet for avlysningen i 2014, samt at mange har lyst til å prøve noe annet, sier Nilsen.

— Hvis du tenker skiinteressen som helhet er det ingen tvil om at pilen peker i riktig retning, legger han til.

«Kosen er på fremmarsj»

Holmenkollmarsjen er et annet renn som opplevde en nedgang i fjor. Emilie Nordskar - kommunikasjonssjef i Skiforeningen, som arrangerer Holmenkollmarsjen - mener flere turrenn bør tilstrebe seg en bredere appell.

Til tross for fint vær i Oslo opplevde Holmenkollmarsjen en nedgang i år. Her feirer Øystein Pettersen seier blant eliteløperne. Foto: NTB SCANPIX

— Vi som arrangør kan gjøre mer for å senke terskelen for å gå skirenn. Vi må få folk til å tenke at det å ha på seg startnummer ikke er skummelt eller komplisert, sier Nordskar.Hun legger til at «kosen er på fremmarsj», og at Skarverennet er ett turrenn som har lyktes med å opparbeide seg et «koselig» image.

Skarverennet har, i motsetning til Holmenkollmarsjen og Birkebeinerrenent, opplevd en positiv trend de siste årene.

— Vi har vært fullbooket i veldig mange år. Vi har et tak på 12.220 løpere, og vi kunne hatt en god del flere. Når vi åpner påmeldingen i oktober blir billettene revet bort i løpet av to minutter hvert år, sier kommunikasjonssjef i Skarverennet John-Ragnar Aarset.

- Mange vennegjenger

Han forteller at Skarverennet har jevn kjønnsbalanse og et vidt aldersspenn blant deltakerne. Kun en sjettedel av deltakerne går i konkurranseklassen.

— Det er mange turgåere som har Skarverennet som avslutningen på skisesongen. Det er mange vennegjenger som har rennet som et sosialt møtepunkt, sier Aarset.

For mange av deltagerne i Skarverennet er de lange pausene med medbrakt av ulikt slag det viktigste med turen fra Finse til Ustaoset. Foto: PRESSEFOTO SKARVERENNET

Birkebeinerrennet har i mange år vært et aktet mål for mosjonister og representanter for finanseliten. Daglig leder Ellevold er imidlertid ikke bekymret over at rennet har en for smal målgruppe.— Rundt halvparten av deltakerne i Birken har aldri tatt merket. Halvparten har det som treningsmål, med et ønske om å klare å fullføre, sier Ellevold, som likevel understreker at Birkebeinerrennet er veldig forskjellig fra Skarverennet.

— Opplevelsen av det å gå over fjellet og være en birkebeiner er viktig for deltakerne våre. Samtidig har det kommet mange flere turrenn de siste årene. Det er alle vi som er glad i langrenn selvfølgelig veldig glade for.