Anita Yvonne Stenberg (23) flyttet like godt til Danmark for å satse på banesykling.

Norsk sykkelsport har hatt en eventyrlig utvikling de siste årene. Men til EM i banesykling i Sveits reiser et minilag uten altfor store ambisjoner.

— Jeg har ventet i 40 år, sukker Rolf Morgan Hansen. Han var i en årrekke landets beste banerytter og ble nummer 11 på 1000 meter under OL i 1984. Kjærligheten til banesykling har aldri rustet, og nå er han på vei til helgens EM som norsk leder.

Norsk sykkelsport har ventet enda lenger enn Hansen. Ikke siden den sagnomsuste velodromen på Dælenenga i Oslo ble revet i 1946 har Norge hatt en permanent hall for sykling. Asfaltbaner ute og en midlertidig på Hamar i forbindelse med VM i 1993 er alt.

Knut Knudsen gjorde kunststykket å bli både olympisk mester og verdensmester på bane uten ordentlige treningsforhold, men spesialiseringen i sykkelsporten gjør det umulig nå.

NM i Polen

De siste tre årene er NM blitt avviklet i Polen! Rundt 50 utøvere har deltatt hvert år.

— Interessen for sykling i Norge er så stor at mange talenter strømmer til sporten. Men alle kan ikke bli gode klatrere eller sykle 200 kilometer. Dessuten er jeg helt sikker på at alle grenene innen norsk sykling ville bli bedre om vi fikk en velodrom, sier Anita Yvonne Stenberg.

Anita Yvonne Stenberg valgte å flytte til Danmark for å kunne satse på banesykling. I Norge har hun ingen muligheter til å få trent innendørs. Foto: Privat

I 2012 tok hun med seg ernæringsstudiene og sykkelen sin til Ballerup like utenfor København. Der fant hun både treningsforhold og et miljø å trene i. — Jeg startet med å sykle landevei, men ble aldri ordentlig god. Nå ser jeg for meg OL-deltagelse på bane i 2020, forteller jenta fra Drammen.

Hun satser på OL-grenen Omnium, som enklest kan beskrives som en sekskamp på sykkel. I år har hun vunnet sitt første ritt i kategorien ender verdenscupen.

To planer til baner

I Norges Cykleforbund jobbes det nå med konkrete planer om to velodromer, en i Sola kommune og en i Asker. Den siste skal være på 200 meter (ikke internasjonal størrelse) med en kostnadsramme på mellom 140 og 150 millioner kroner. Den er også planlagt å bli et sykkelsportens kraftsentrum der så mange gode sykkelkrefter som mulig skal samles.

Men det gjenstår fremdeles veldig mye før den eventuelt blir noe av. Reguleringsplan er én ting, finansiering noe helt annet.

— Jeg skal, sammen med en delegasjon fra Sola, til kulturministeren på fredag for å snakke om finansieringen av deres planer, forteller visepresident Hans Petter Gulbrandsen i Norges Cykleforbund.

- Dere skulle ikke heller samle dere om ett sted i stedet for to?

— Vi har et tingvedtak på at vi skal jobbe for tre. Vi følger det vedtaket, sier Gulbrandsen.

Rolf Morgan Hansen bryr seg ikke om det kommer velodrom på Østlandet eller Sør-Vestlandet.

— Samme det, bare den kommer. Noen må reise uansett, sier han og gir Anita Yvonne Stenberg rett i at hele norsk sykkelsport ville tjene på å få realisert drømmen.

— Tenk bare på alle de ungene som har lyst til å starte med sykling. Det er jo farlig å slippe dem ut på veiene. De kunne lært fantastisk mye på bane før de eventuelt tok med seg sykkelen ut. Om vi hadde fått til dette, ville vi snakket om generasjonene før og etter velodromen, garantert, sier Hansen.

Han har et ganske godt poeng til:

— Det er 30 OL-medaljer å kjempe om på velodromen.

Aleksander Perez, som sykler for Lillehammer, satte nylig norsk rekord på 1000 meter og fikk med det den tredje beste tiden i det danske mesterskapet.

Sykkel-EM på bane sendes på Eurosport torsdag-søndag.

Fakta: Norges EM-lag

Anita Yvonne Stenberg, IK Hero/Team Milawo, sykler Omnium (sekskamp)

Anders Oddli, IF Frøy/Frøy-Bianchi, sykler Omnium

Aleksander Perez, Lillehammer CK, sykler 1000 meter

Les også:

Sykkelen er menneskets mest perfekte oppfinnelse

Bruker Strava til å finne Oslos sprekeste syklist