Dette er en lang artikkel om fenomenet Martin Ødegaard. Lengre ned i saken kan du lese hvordan han reagerer på nyheten om sitt draktsalget.

SOFIA/KJAPPEN/ULLEVAAL (Aftenposten): 30 millioner spiller fotball verden rundt. Kun 0,33 prosent av dem er profesjonelle fotballspillere. Nåløyet for å bli fotballproff er trangt. Men drømmene lever.

Spansk journalist om onsdagens Ødegaard-nyhet: — Et åpenbart tegn.

På kunstgresset Kjappen ved Toppenhaug i Drammen samles gutter og jenter hver ettermiddag. I timevis spiller de ball i solsteken. Det er 2359 kilometer i luftlinje mellom Kjappen og Santiago Bernabéu i Madrid. Men guttegjengen på syv vet at det er mulig, at avstanden likevel ikke er så stor i drømmen. Fordi nabogutten Martin Ødegaard klarte det enorme spranget.

– Martin er et forbilde, han viser at alle kan bli gode. Det er gøy at en fra Kjappen kan komme til Real Madrid og landslaget, sier eldstemann i flokken, Henrik Gulbrandsen Nilsen (13).

– Drømmer dere om en dag å kunne følge i Martins fotspor?

Hver ettermiddag samles guttegjengene i Martin Ødegaards nabolag på kunstgressbanen Kjappen. Fra venstre: Jonas Johansen Grøsland, Julius Jagland (med ryggen til), Philip Bækkelund, Nikolai Moe, Olav Christian Oust Heiberg og Henrik Guldbrandsen Nilsen. Foto: ALEKSANDER ANDERSEN

– Ja. Men jeg vil heller til Barcelona i stedet for Real Madrid!Svarer han kontant. Og får fort et "jaaa" fra et par av kameratene. I Martin Ødegaards gamle lekegrind er det Barcelona, ikke Real Madrid, som regjerer.

Fikk du med deg dette i sommer? — Ødegaards holdninger forbløffer Real Madrid-stjernene

– Ødegaard gir troen på at det er mulig

– Dette er eksempelets makt. Norges Fotballforbund kan si så mye de vil at Norge kan hevde seg, at vi trener like bra som de andre og at vi kan slå Brasil igjen. Men det er ikke før folk ser at noen gjør det at de tror på det. Et slikt eksempel virker mye sterkere. Det gir tro på at det er mulig å slå gjennom som norsk fotballspiller, sier retoriker og kommunikasjonsrådgiver Andreas Birger Johansen.

Bør Ødegaard starte mot Bulgaria? Hjelp oss - ta ut folkets lag her

Han mener det tennes håp ved at Martin Ødegaard er en gutt folk kan identifisere seg med.

– Identifikasjon er kanskje den viktigste faktoren i effektiv kommunikasjon. Mange unge, norske håpefulle kan identifisere seg med Ødegaard. Han virker som en veldig trivelig fyr. Det handler om å være troverdig, og han fremstår som en fin, nedpå type som ikke gjør noe annet enn å være seg selv. Det er slike idrettshelter vi liker i Norge. Hvis vi sammenligner med Zlatan, er det to forskjellige verdener. Mange føler seg nok mer som Ødegaard.

Ødegaards hverdag har endret seg i sommer. Ekspert: - Real Madrid har kvittet seg med spillerne som misunnet Ødegaard

Gjør drømmen mer realistisk

Mathias Haugaasen er fotballtrener, talentutvikler og forsker ved Norges idrettshøgskole. Han viser til 2007-tall fra FIFA. Estimater innrapportert fra de nasjonale forbundene til FIFA viste da at 30 millioner spiller fotball. I samme rapport var det registrert 100.000 profesjonelle fotballspillere. Ikke mer enn 0,33 prosent av alle fotballspillere er altså proffer.

Sett denne? Lars Tjærnås med Ødegaard-bønn til Høgmo

– En av de sterkeste drivkreftene for millioner av spillere på verdensbasis er den fremtidige drømmen om å bli profesjonell fotballspiller. For de aller fleste vil imidlertid en slik drøm aldri bli til realitet. Og en slik usikkerhet vil kunne hemme noe av motivasjonen og interessen for å legge ned det arbeidet som kreves. I motsatt fall vil en opplevelse av at noe faktisk kan bli til realitet, være med på å styrke denne drivkraften. Tilfellet Martin Ødegaard vil antagelig i større grad enn forbilder som Ronaldo eller Messi, forsterke en realistisk forestilling blant mange unge norske fotballspillere om selv å kunne lykkes. Fordi han på mange måter representerer samme utgangspunkt og forutsetninger som en selv: kan det skje Ødegaard, kan det også skje meg.

– Hvordan kan Ødegaard-effekten slå ut om for eksempel fem års tid?

ØDEGAARD-HYSTERI: Dennis Heffermehl, daglig leder i Fotball Shop, selger mer Ødegaard-trøyer enn Ronaldo-trøyer. Foto: Stein Bjørge

– Spesifikt knyttet til "casen" Ødegaard vil det forhåpentligvis kunne gi en konkret læringsgevinst for hva som kreves i en norsk kontekst for å nå et slikt nivå. Én ting er å lære av hva andre nasjoner gjør, fordi dette ikke nødvendigvis er overførbart til norsk kontekst og kultur. En slik lokal eller nasjonal erfaring vil derfor være verdifull fordi den allerede eksisterer i vår kultur. I den grad denne kompetansen kan generaliseres innad i norsk fotball, så kan det ha en positiv effekt – antagelig da på litt lengre sikt.

Mer populær enn Ronaldo

På Fotball Shop – en av Norges største draktleverandører – ved Ullevaal stadion merkes Ødegaard-effekten. Trøyesalget er stort. Og det er liten tvil om hvem som er den heteste.

Av dem som har kjøpt Norge-trøye med trykk, altså navn og nummer på ryggen, har hele 66 prosent – eller 400 av 600 – valgt Martin Ødegaard.

Av dem som kjøper Real Madrid-trøyer velger 50 prosent Ødegaard på ryggen. Superstjernen Cristiano Ronaldo ligger på rundt 40–45 prosent.

– På landslaget er det ingen andre profiler, mens det på Real Madrid er stjerner i bøtter og spann. Her har vi en superstjerne i en alder av 16 år. Vi har ikke opplevd noe sånt i norsk fotball siden Ole Gunnar Solskjær. Det blir spennende å se om det vedvarer. Vi har også merket en økning i salg av landslagstrøyer i barnestørrelse. Tidligere gikk det mest i trøyer for voksne, sier Dennis Heffermehl, daglig leder i Fotball Shop.

Gått glipp av denne? Ødegaard-nyheten gikk verden rundt

Ødegaard: — Det er helt vilt

Ødegaard var selv overrasket da Aftenposten under landslagets medietreff i Sofia informerte ham om draktsalget.

— Er det sant? Det visste jeg ikke. Det er jo helt utrolig. Det er ganske vilt, sier Real Madrid-spilleren og ler.

En ivrig supporter sitter og venter på Real Madrid-spillerne i forkant av Real Madrids treningskamp mot Vålerenga på Ullevaal - iført Martin Ødegaards drakt med nummer 41 på ryggen. Foto: NTB scanpix

I hele sommer har det vært spekulert i om Ødegaard skulle lånes ut til en annen klubb. Men mandag stengte overgangsvinduet og 16-åringen er fortsatt i Madrid.— Jeg har det bra i Madrid. Det føles godt å være der. Jeg trener godt og får spilt kamper.

- Hva er det neste utviklingssteget for deg?

— Jeg må bli enda råere på de tingene jeg har vært god på og videreutvikle det, svarer landslagspilleren.

I Real Madrids norske supporterklubb er medlemstallet økt fra 500 til 2000. – Vi merker det også i mediene. Det har gått fra å være helt dødt til å ta helt av. Det er banebrytende, det åpner en verden som ikke har vært mulig for norske fotballspillere før. Det viser at det er lov å drømme stort, og at det går an å lykkes, sier supporterleder Magnus Kragtorp.

I mai fikk Ødegaard debuten: Cristiano Ronaldo ga Ødegaard klem

Forbundets yndling gir håp om bedre tider

17. november 2007: Tåken ligger tykt over Ullevaal stadion. På sidelinjen stirrer landslagssjef Åge Hareide tomt ut i luften. Norge hadde EM-billetten i lomma, men mot Tyrkia er vi igjen blitt felt av keepertabber. Nederlaget står skrevet i ansiktet på det norske mannskapet.

Årene etter den hustrige novemberkvelden i 2007 har vært mørke for norsk landslagsfotball. Siden det har Norge vært langt unna å kvalifisere seg for sitt første mesterskap siden EM i 2000.

Martin Ødegaard debuterte på det norske A-landslaget i en alder av 16 år. Her er han i aksjon i vennskapskampen mot Sverige tidligere i år. Foto: Digitalsport

Men nå er håpet tent igjen. En 16-årings eventyrlige gjennombrudd har skapt sårt tiltrengt entusiasme. Martin Ødegaard har foreløpig ikke etablert seg som en fast del av den norske startelleveren, og det er få som forventer at han skal skyte landslaget til Frankrike-EM. Men det er likevel han som gir håp om bedre tider for norsk fotball.Et EM-sluttspill er verdt 75–80 millioner kroner for Norges Fotballforbund. Det var engangssummen UEFA utbetalte til deltagernasjonene ved forrige mesterskap. Og det er liten grunn til å tro at det blir mindre denne gangen, selv om antall lag er økt fra 16 til 24. Martin Ødegaard er ikke så mye verdt for fotballforbundet. Ikke ennå. Men han er forbundets største magnet.

– Det blir litt Beatles-tilstander

– Mye dreier seg om Martin. Det dreier seg mye om markedsrelaterte ting, det gjenspeiler seg også i mediene, hvem dere etterspør, og vi har hatt tilskuertall som er hyggeligere i år enn det vi har hatt tidligere. Vi har satt ned billettprisene, men Martins inntreden er jo åpenbart positiv. Når vi snakker med samarbeidspartnerne synes de det er gøy og spennende med Martin. Likevel er det vanskelig å tallfeste ting og fastslå hvor viktig han er i forhold til andre ting. Det har vi ikke gjort noen undersøkelser på, sier kommersiell direktør Tom Fodstad.

– Er det lettere å selge produktet norsk fotball etter Ødegaards inntreden?

– Jeg må si ja til det. Alle synes det er gøy og spennende, det er ikke tvil om det. Og det er uavhengig av det han gjør på fotballbanen. Det er noe ved typen Martin Ødegaard. Han er så ordentlig og høflig. Jeg synes han er et forbilde for alle ungdommer med tanke på det å være høflig og blid, at han ikke tar av, svarer Fodstad, som har jobbet i Norges Fotballforbund siden 1998, sommeren Norge slo Brasil i VM.

KRITISK: Ødegaard-hysteriet har gått totalt og fullstendig over styr, mener Ingebrigt Steen Jensen. Foto: Arkiv/Aftenposten

– Hva kan du sammenligne hysteriet rundt Martin Ødegaard med? – Jeg har aldri vært borti tilsvarende rundt enkeltspillere i min tid. Da Ole Gunnar var der, og vi hadde tre spillere i Manchester United, var det også stort. Men når en 16-åring plutselig spiller i Real Madrid og debuterer på landslaget, er det et unikt case. Dette overgår det vi opplevde med Ole Gunnar Solskjær i oppmerksomhet. Det blir litt Beatles-tilstander.

Kaller omtalen "patetisk"

Reklameguru, tekstforfatter, rådgiver og fotballmann Ingebrigt Steen Jensen mener hysteriet rundt Ødegaard har gått altfor langt.

– Det gir en ganske stor effekt med hensyn til barn og unge som ser at det går an for en norsk gutt å ende i en av verdens største klubber. Det er helt sikkert en stor inspirasjon for unge spillere og for klubber som ser at det går an å utvikle spillere på det nivået. Når det gjelder oss andre norske fotballsupportere, er vårt største ønske at det ikke skrives ett ord om Ødegaard før han faktisk spiller. Vi trenger ikke livedekning av at han varmer opp i 45 minutter for førstelaget eller skal spille kamp i 3.-divisjon. Det har gått totalt og fullstendig over styr. Det er ikke noen fordel for gutten, og jeg tror ikke det er noen fordel for norsk fotball, at det er et så ekstremt fokus på en gutt som ikke spiller på et A-lag.

Les også: Albert (11) ble en av de første til å sikre seg Ødegaard-drakten

Steen Jensen tror folk har gått lei den enorme dekningen av Ødegaard.

STJERNE PÅ LAGET: Martin Ødegaard er landslagets mest populære spiller - i en alder av 16 år. Foto: NTB scanpix

– Jeg har vondt for å tro for at jeg er den eneste som tenker "spar meg". Jeg orker ikke mer. Det er altså tosidig: Det er kjempepositivt for talentutvikling og klubbfotball i topp og bredde at vi viser få frem en så talentfull spiller. Men for voksne folk som er opptatt av fotball på en annen måte, er det provinsielt at vi går helt berserk over dette. Jeg tipper at han selv har en vond smak i munnen av dette her. Det ødelegger ikke for fotballen at det er sånn, men det blir litt patetisk, poengterer han.Kommunikasjonsrådgiver Andreas Birger Johansen mener imidlertid oppmerksomheten rundt Ødegaard kan løfte norsk fotball til nye høyder:

– Ødegaard er en type som kan ha litt samme effekt for norsk fotball som Magnus Carlsen har for sjakken i Norge.

Torsdag kveld møter det norske landslaget Bulgaria borte i Sofia. Med seier kan Norge sikre playoff til EM-sluttspillet og en etterlengtet opptur.

Tap er det derimot ingen som tørr å snakke høyt om.

PS! Bulgaria-Norge ser du på TV Norge torsdag 3. september klokken 20.45. Ikke mett på Martin Ødegaard-stoff? Da anbefaler vi disse sakene: