– Northug har en rekke ganger gått litt lenger en langt. Likevel er han et stort popidol i langrennsbransjen, men det finnes grenser. Dette er langt over, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i Gimcom.

Han mener folk tidligere har vist større raushet for Northug enn for andre.

– Tilgivelsen er større for Petter enn andre. Det er fint at ikke alle idrettsutøvere er A4, drikker tran og trener. Det er bra med fargeklatter for idretten, men promillekjøring vil få store konsekvenser for omdømmet, sier Gimnes.

Northug er siktet for promillekjøring etter en utforkjøring på Byåsen tidlig søndag morgen.

Sponsorekspert Jacob Lund i konsulentselskapet Sponsorconsult kaller Northugs promillekjøring bare tragisk, for Northug selv, familien, idretten og sponsorene.

— Ikke så tøff likevel

– Mest problematisk etter min oppfatning både for Coop, Red Bull og Audi, er at de bruker ham som ideal for barne- og ungdomsidrett. Han er en figur for friskhet, modighet og tøffhet. Men dette er ikke så tøft likevel, sier Lund.

Sponsornestoren som tidligere har vært sponsorsjef i DNB, mener også at folk har større tilgivelse for Northug enn andre.

– Noen kan tillate seg litt av hvert uten å bli straffet, Zlatan er en av dem. Men skal man gjøre noe «galt», må man også levere. Dessverre for Petter har det meste gått på tverke etter at han inngikk avtale med Coop. Han var preget av sykdom i oppkjøringen og det har vært mye diskusjon om skilandslaget. Det har ikke gått godt sportslig før og etter OL, og nå kommer dette på toppen. Folk tilgir hvis Petter leverer, dessverre har ikke Petter gjort det, sier Lund.

- Høy risiko

Coop Norge har bekreftet at de har en exit-klausul fra samarbeidsavtalen med Petter Northug, som gir en mulighet til å avslutte samarbeidet etter søndagens hendelser. I en pressemelding skriver Coop Norge at det er for tidlig å si om de vi bruke denne klausulen. Gimnes sier han er spent på hvordan sponsorer som Coop, Red Bull og Audi reagerer på det som har skjedd.

– Et sponsorat handler veldig mye om verdier, og å stå for hverandres verdier. Et eksempel er Tiger Woods, hvor en del sponsorer gikk ut av kontraktene fordi det han gjorde var i strid med deres verdier, sier Gimnes, som påpeker at sponsorene tar en viss risiko ved å inngå avtaler med Northug.

– Han får en stor bulk i omdømmet sitt. Han er et idol, en slags rockelegende i norsk idrett, med ganske høy risiko som sponsorobjekt, sier Gimnes.

Gjort mye for langrenn

Samtidig påpeker han at Northug har gjort mye for langrennssporten.

– Petter Northug er den som har gjort langrenn litt ungdommelig de siste årene. Langrenn hadde behov for å styrke seg i de yngre målgrupper, og behov for å bli kulere og ikke så A4. Han er den som har skapt et litt tøffere image for langrennssporten. Men det finnes grenser, og Petter har vært på dem og kanskje over gjennom flere år. Men dette kan få store konsekvenser, sier Gimnes.

Lund mener det er én måte for Northug å forsøke å rette opp imaget sitt.

– Han kan ta sin straff, trene og satse på VM i Falun. Jeg tror ikke idretten slår hånden av ham, og det bør den ikke. Han bør ta straffen han får, og komme tilbake som det han var, sier Lund.