Når det gjelder det som skjer på isen, er Oilers og DNB Arena i en egen klasse. NM-gull tre år på rad. Fulle tribuner. Suksess i Champions Hockey League. Og i ferd med å bli fast hjemmebane for det norske landslaget. Rent hockeymessig er det ikke så mye igjen å hente. Oilers har nådd et slags maksimalt nivå. Selv om det helt sikkert er mulig å bli enda litt bedre, er det grenser for hvor store inntektsmuligheter det er på hockeysiden – også for Stavanger Oilers.

  • Vi har mest å hente på andre ting. Det å få konserter, messer og andre typer show til DNB Arena må vi bli flinkere på. Fram til nå har vi hatt en ganske passiv rolle. Det har vi bestemt oss for å gjøre noe med nå, forklarer Kjetil Bøe – som er daglig leder i Oilers.

Boksing og mer Disney?

Det har gått litt over to år siden DNB Arena åpnet dørene i oktober 2012. 106 aktivitetsdager senere ser Oilers-ledelsen at forbedringspotensialet finnes. Arenaen står tom litt for mye, spesielt i sommerhalvåret

Oilers erkjenner at de hadde trodd på flere konserthenvendelser etter åpningen av DNB Arena. Noen konserter er det riktignok blitt, men dersom Oilers skal kunne fortsette å ruste opp den sportslige satsingen, må også antallet arrangement ved siden av ishockeyen økes. Her fra Isac Elliot-konserten i forrige uke. Foto: Fredrik Refvem
  • Det handler om å være tidlig ute og selge oss. For å ta et eksempel: Vi har allerede pratet med manager Rune Brynhildsen om muligheten for å arrangere boksegalla med Cecilia Brækhus i DNB Arena. Vi vil også jobbe mer aktivt mot ulike konsertarrangører for å få flere konserter. Nå skal vi ha Disney On Ice på besøk i januar 2015. Jeg tror ikke det er noen hemmelighet at vi også er godt på vei i forhandlingene om å få Disney On Ice til DNB Arena i 2016. Det er der vi er nå, vi planlegger og jobber to år fram i tid, forklarer Kjetil Bøe. For å være fremoverlente, har Oilers, sammen med DNB og Clarion Energy-hotellet, satt ned en gruppe som jobber med å få ulike arrangement til Tjensvoll – da fortrinnsvis uten at kølle og puck er involvert. Det er her potensialet for inntekter er størst i årene som kommer.

  • Det bør være mulig både å doble og tredoble antallet arrangement ved siden av hockeykampene, sier eier Tore Christiansen.

Bygger klubb

Som Aftenbladet har skrevet tidligere, kommer Oilers til å gå med et overskudd på rundt 5 millioner kroner i 2014. Selv om bunnlinjen viser millionoverskudd for tredje år på rad, jobbes det hver dag på Oilers-kontoret i DNB Arena med å bygge en klubb som står godt rustet for dagene og årene som kommer.

Økonomiske nedgangstider, svake sportslige resultater og sponsortørke kan ramme Oilers også. Derfor brukes 2014-overskuddet på samme måte som overskuddene fra 2012 og 2013 – til nedbetaling av gjeld, investeringer i arena og bygging av egenkapital.

En solid økonomisk grunnmur vil bety at den sportslige satsingen kan opprettholdes, selv om regnværsdagene skulle komme. Målet er en egenkapital på 20 prosent. Den blir god å ha den sesongen Oilers ikke når sluttspillet, eller klubben opplever et år med svikt på konsert— og arrangementssiden.

Skal reforhandle avtaler

Den første utfordringen kommer allerede til våren, når Oilers skal reforhandle en rekke sponsoravtaler. Det skjer samtidig som pilen peker nedover i flere viktige næringer.

  • Vi skrev mange treårsavtaler i 2012, de skal reforhandles i januar/februar/mars/april. Så langt har signalene vært positive. Foreløpig er det ingen som har sagt at de ikke vil være med videre, sier Kjetil Bøe.