Statistikksenter Eliteserien:

Publikumstallene i eliteserien fortsetter å stupe i 2010. Tall Fædrelandsvennen har hentet inn viser at det er ni prosent nedgang i forhold til i fjor, og hele 25 prosent nedgang siden toppåret 2007. Den gang var gjennomsnittsbesøket på 10.516 tilskuere.

Nå, etter 26 spilte serierunder, er tallet 8150. Eliteserielagene samler i snitt 2,500 færre tilskuere på kampene nå i forhold til i 2007. Det er en nedgang på 25 prosent.

(Artikkelen fortsetter)

Lillestrøm er en av mange klubber som opplever tilskuersvikt. Nedgangen i 2010 sammenlignet med fjoråret er på 13 prosent. (Foto: Digitalsport)

Gir medieavtalen skylden

Tidligere Start-direktør Jan Oddvar Skisland, som selv skrev oppgave om publikumsflukten da han var i Start, mener medieavtalen må ta mye av skylden.

— Medieavtalen kveler publikumstallene. Jeg tror ikke man får snudd disse tallene før en ny avtale er på plass. Dette er dramatisk for klubbene. På fire år har publikumssvikten vært på 25 prosent. Den er veldig mye mindre i andre land, bortsett fra Sverige som har en lignende medieavtale som oss. Jeg mener fotballen er altfor tilgjengelig og man må begrense antall kamper som sendes direkte, sier Skisland, som har regnet seg frem til at klubbene har et gjennomsnittlig inntektstap på publikumssvikten på over 6 millioner kroner siden 2007. Vi følger Start:

— Samtidig gir medieavtalen klubbene i gjennomsnitt mellom 6 og 8 millioner kroner årlig når alle «fellesutgifter» er trukket fra, påpeker den tidligere KRF-ordføreren.

Start er, sammen med Vålerenga, Strømsgodset og Molde, ett av fire lag som hittil i år har flere tilskuere enn i 2009, selv om publikumstallet til Start ikke kan måle seg med toppåret 2007. Da hadde klubben over 11.000 tilskuere i snitt selv om det endte med nedrykk. Nå er tallet 8451, mot 8285 i fjor.

Nils Røine, administrerende direktør i Norsk Toppfotball, var sentral da den nye mediavtalen ble forhandlet frem. Han mener Skisland tar feil.

- Jeg har kommentert det han har påstått tidligere. Det er mange ting som påvirker tilskuertallet, men vi har ikke påvist at medieavtalen er en avgjørende faktor, sir Røine, som tidligere har sagt at de sportslige resultatene til de største klubbene er avgjørende.

Skisland har også presentert tallene for fotballpresidenten på en debatt under protestfestivalen tidligere i høst.

(Artikkelen fortsetter)

Tidligere Start-direktør Jan Oddvar Skisland. (Foto fvn.no)

Oppfordrer klubbene

Yngve Hallén er heller ikke helt enig i Skislands slutninger.

— Nei, jeg følger han ikke på alle punkter. Jeg tror ikke bildet er så enkelt. Det at klubbene sliter økonomisk fører blant annet til at det er får dårlig fokus på selve arrangementene. Klubbene prioriterer nok ikke rikelig med innsats rundt dette. De er ikke innovative nok i forhold til eget produkt, sier Hallén.

- Får klubbene for lite fra selve avtalen?

— Nei, jeg synes vi ligger på et rettferdig nivå, svarer presidenten, som innrømmer at klubbene har liten frihet med tanke på hvordan avtalen er utformet.

- Avtalen er maksimert rent økonomisk. Det vil si at klubbene har lite frihet med tanke på kamptidspunkt. Hvis klubbene hadde hatt mer makt over tidspunktene ville verdien gått ned for TV-produktet, sier Hallèn som minner om at klubbene, gjennom alliansen Norsk Toppfotball har vært med på å forhandle frem avtalen.

(Artikkelen fortsetter)

Yngve Hallén tror sprekere kamparrangementer trekker flere tilskuere til stadion.

Den nåværende medieavtalen strekker seg til og med 2012 sesongen. Starts administrerende direktør, Sveinung Hovstad, mener fotball-Norge må ta noen diskusjoner når neste avtale skal forhandles frem.

— Det må diskuteres med tanke på den tilgjengeligheten som finnes i dag. Det er en utfordring, sier Hovstad som forklarer at Start allerede har kommet med innspill med tanke på kamptidspunkter neste år.

— Det går på tidspunkter og valg av dag. Man kan blant annet ikke flytte «lokalkamper» som Start-Viking til en mandag. Slike oppgjør bør vernes om, sier Hovstad.

PS: Vålerengas økningen er bare på papiret - klubben har nemlig begynt å telle antall solgte billetter, og ikke hvor mange som faktisk er innenfor portene. Dermed er ikke denne økningen reell, men Vålerenga skal være den siste klubben som går over til å telle på denne måten, noen som betyr at tallene er sammenlignbare med andre klubber.