SÅ SIGNALENE: Jan Oddvar Skisland og Start justerte allerede etter første hjemmekamp mot Lyn tilskuerbudsjettet ned med 1000. Foto: Fvn.no

Bare fire av 30 serierunder er spilt, det har vært kaldt i været, men tendensen er klar:

Tilskuernedgangen i eliteserien i fotball, som begynte så smått i fjor, blir merkbar.

Etter fire runder er gjennomsnittet pr. kamp 8820 tilskuere, mens det på samme tidspunkt i serien i fjor var 10212. Det betyr 13,6 prosents nedgang.

Start justerte allerede etter første hjemmekamp mot Lyn (7768) tilskuerbudsjettet ned med 1000, fra 9500 til 8500. – Vi så på tallene etter de to første rundene og syntes signalene tilsa at vi måtte gjøre det. Nå etter fire runder er trenden enda tydeligere, mener Start-direktør Jan Oddvar Skisland.

Han er dypt inne i saken, for i dag leverer Skisland oppgave til Høyskolen i Molde om «Publikumsfremmøte i eliteserien».

– Det var økning hvert år fra 2002 til 2007, men en nedgang på 6 prosent i fjor. Den nedgangen fortsetter og blir kanskje noe større, tror Start-direktøren.

65-70 millioner?

Etter hans regnestykke taper klubbene rundt 200 kroner pr. billett som ikke blir solgt, som igjen betyr 200000 pr. 1000 billetter. Med nedgang på 1000 tilskuere og 15 hjemmekamper betyr det 3 millioner kroner i året.

Men pr. i dag er prosenten nesten 14, og da er tendensen et tap på nærmere 65-70 millioner totalt for de 16 lagene.

Vel å merke i forhold til fjorårstallene, men de færreste av eliteserielagene har budsjettert med tilskuersvikt. Prosenten vil også slå ut forskjellig for lagene, avhengig av antallet tilskuere. Dessuten var ikke Start, Odd Grenland og Sandefjord i divisjonen i fjor.

Bare Stabæk har en klar fremgang hittil, som regjerende seriemestere og med ny arena. Fjorårets gjennomsnitt på Nadderud var på 5833, etter to runder på Fornebu er det 9712 – en økning pr. i dag på 66,5 prosent.

Samtidig sliter Rosenborg, Brann og Viking med å nå like høye tall som i fjor, mens Vålerenga (9171 hittil) må løfte seg på tabellen for å kunne komme opp i fjorårssnittet på 12700. ## Bunnrekord

Fredrikstad hadde for første gang på sin nye stadion under 10000 på en eliteseriekamp tirsdag mot Stabæk – 9804. FFK hadde over 11500 i gjennomsnitt i fjor.

– Vi har budsjettert noe lavere, rett i underkant av 11000, forteller direktør og daglig leder Runar W. Henriksen.

– I forhold til de første kampene i fjor er vi ikke så langt unna. Det er veldig tidlig på året, og en tirsdagskamp er ikke optimalt for oss. Folk hadde vært på påskeferie og tenkt på andre ting. I tillegg var det dårlig vær, og kampen gikk direkte på TV2 Zebra. Vi jobber aktivt med å utvikle videre familiekonseptet vårt, men uansett vi vet ikke om det er noen endring, om nedgangen er en tendens eller et tidligfenomen, før det blir varmt i været, mener FFK-direktøren.

Værteorien tror ikke Jan Oddvar Skisland noe på.

–Det viser seg at sesongvariasjonen for publikum er veldig liten, under 5 prosent. Mai er den beste måneden, med 6 prosents økning på 16. mai-runden. Ellers er det overraskende små svingninger gjennom sesongen, fastslår han.

– Hva er de viktigste årsakene til nedgangen?

– Jeg er litt urolig for «web-pushinga». Vi har fanget opp signaler som går på at en del ungdom velger å sitte i sofaen hjemme med chips og cola og ser på kampene via nett. Mens TV-sending av enkeltkamper ikke slår noe særlig ut på publikumstallene.

Er det for dyrt å gå på fotball i Norge?

–Det kan godt være. I Start har vi hatt en dramatisk endring i kjøpsmønsteret. Vi har solgt færre årskort, men flere enkeltbilletter. Finansuroen har medført at folk er litt mer forsiktig med hva de bruker penger på, og velger de billigste billettene. I siste hjemmekamp hadde vi to store familiefelt utsolgt, men folk ble tvunget til å kjøpe dyrere billetter fordi det ikke var flere familiebilletter igjen, forteller Start-direktøren.