Bare tirsdag kveld kan NFF-tapet bli på over halvannen millioner kroner. Sviktende publikumsoppmøte får også konsekvenser for neste års budsjett.

Norges Fotballforbund har regnet med 18,4 millioner kroner i billettinntekter fra herrelandslagets kamper i 2016. Konstituert generalsekretær Kai-Erik Arstad innser at det endelige resultatet blir en del dårligere.

— Vi estimerer at vi ender opp med 3 millioner kroner mindre, sier han til Aftenposten, og legger til at det ikke er noen tvil om at null poeng på to kamper får økonomiske konsekvenser.

De dårlige resultatene gjør at NFF forventer å tape over en million kroner tirsdag kveld. Foto: Fredrik Varfjell

Mot Tyskland forrige måned var nasjonalarenaen utsolgt. Det ga 6,5 millioner kroner i kassen. Mandag ettermiddag var det solgt rett over 10 000 billetter til tirsdagens dyst. Hvor mange av dem som faktisk dukker opp gjenstår å se.— Vi budsjetterte med 3,8 millioner fra San Marino-kampen, men ser at vi ikke kommer dit. Vi ender nok på 2-2,5 millioner kroner, sier Arstad.

Vil ha friere

Da Per-Mathias Høgmo fikk fornyet tillit etter at EM-billetten røk etter fadesen i Budapest sist høst, var et av argumentene begeistringen som hadde vært rundt laget.

Folk strømmet til tribunene da EM-håpet plutselig ble tent med seieren i Bulgaria. En utsolgt nasjonalarena betyr penger i kassen, optimisme og positiv omtale.

— Det er kanskje det viktigste. Vi hadde en periode hvor veldig få billetter ble solgt. Vi er avhengige av å ha en identitet og et produkt som gjør at folk vil gifte seg med oss, billedla daværende generalsekretær Kjetil Siem.

Under ett år senere står ikke akkurat frierne i kø. Mot Finland i mars dukket kun 4657 opp for å synge Alt for Norge. Arstad vil imidlertid ikke svartmale.

— Vi er vant til at det går litt i bølgedaler. Dette vil ta seg opp, vi har en hærskare av trofaste supportere. Fotballen betyr mye for mange uavhengig av resultater. Men igjen, det gir en stor forskjell på brutto oppmøte på Ullevaal.

BILDENE SOM HAR VAKT OPPSIKT:

Det ble tre baklengsmål for Norge da Tyskland gjestet Ullevaal tidligere i høst. Foto: Nesvold, Jon Olav

Skal evalueres

Neste år spiller Norge kvalifiseringskamper hjemme mot Tsjekkia, Aserbajdsjan og Nord-Irland. I tillegg blir det minst én privatkamp.

Hvis VM-toget er kjørt av sporet innen den tid, vil det spille inn i budsjetteringen for neste år.

— Vi må se an de to kampene nå i høst først, men om vi ikke lenger henger med i kampen om annenplassen, så får det konsekvenser, sier Arnstad.

Fotballpresident Terje Svendsen varslet etter nederlaget i Baku lørdag kveld at evalueringen av Høgmo vil bli fremskutt til etter kveldens kamp mot San Marino.

Egentlig skulle den blitt gjennomført i november.

De dystre utsiktene for publikumsoppmøte de to neste årene vil spille inn.

— En evaluering må jo omfatte alle forhold, men først og fremst er det de sportslige resultatene og de sportslige prestasjonene som er viktige. Men det er klart det er en sammenheng mellom oppslutningen og besøket på Ullevaal, og det som leveres på banen, sier Svendsen.

STJERNENE REAGERER:

Markus Henriksen fortviler i Baku, der Norge tapte for Aserbajdsjan lørdag kveld. Foto: NTB SCANPIX

Semb tror på oppmøte

Toppfotballsjef Nils Johan Semb mener kveldens kamp er en god anledning til å snu en tapstrend til en vinnertrend.

— Da er neste hjemmekamp først i juni, da sier det seg selv at det er resultatene mot Tsjekkia og Nord-Irland borte som er avgjørende for hvordan oppmøtet blir neste år. Får du gode resultater mot dem, så vil det sannsynligvis være fullt på Ullevaal igjen, sier han.

Arstad frykter ikke at de manglende resultatene også skal få konsekvenser for sponsorpostene på budsjettet.

— Vi har et bunnsolid produkt i norsk fotball, som handler om mye mer enn herrelandslaget. Vi har langsiktige, kommersielle avtaler med sponsorer som får mye igjen fra norsk fotball.

Hør siste utgave av Aftenpodden Sport, en sykkel-VM-spesial: Ekspertene enige - Kristoff vinner ikke gull.