Vichai Srivaddhanaprabha.

En tungekrøller av et navn som de færreste i Leicester får til å uttale. Derfor heter han bare Kuhn Vichai i byen hvor han er i ferd med å bli en legende.

Mannen med vanskelige navnet er også i ferd med å få legendestatus i Thailand hvor engelsk fotball er svært populær. I Thailand samles tusenvis av lokale Leicester-tilhengere for å se hver eneste kamp på storskjerm.

Fotballekspert Lars Tjærnås' betraktninger om det utrolige seriegullet:

Kongen ga ham nytt navn

Egentlig heter han Vichai Raksriaksorn. Sitt nye navn er som en ærestittel å regne, og han har fått det av den thailandske kongen. Hans innflytelse og kontakter i kongelige sirkler har hjulpet hans forretningdrift.

Vichai Srivaddhanaprabha ankommer King Power Stadium i sitt Leicesterfargede helikopter. Han ser alle klubbens hjemmekamper og ankommer stadion i et helikopter som lander i midtsirkelen. Foto: Rui Vieira, AP/NTB Scanpix

Den 58 år gamle fotball— og pologale buddhisten fra Thailand med kinesiske aner har en suksess som flere thailandske milliardærer misunner ham. Flere styrtrike thailendere har prøvd å få det til med en engelsk fotballklub. Og flere vil prøve seg. Akkurat nå er det Leicester, Sheffield Wednesday og Reading som har thailandske eiere.58-åringen som ofte omgir seg med et «hoff» av buddhistmunker som velsigner gresset og stadion, har klart det som mange med mye penger i Thailand drømmer om. Han kan vinne den engelske ligaen med klubben han kjøpte.

Tax-free-suksess

Han har hatt en bemerkelsesverdig forretningskarriere. De siste ti årene har han sikret seg monopol på tax-freesalget på de største flyplassene i Thailand.

Det er ikke det lokale kraftselskapet som har gitt navn til stadion (King Power) og som er trøyesponsor. King Power Duty Free leverer en tjeneste som ikke er tilgjengelig for andre i Storbritannia enn de som reiser til Thailand på ferie. Det er tax-free salg på flyplasser i Thailand og kjøpesenter i Bangkok som sørger for en jevn strøm inn til King Power og dermed også Kuhn Vichai .

Ved å pushe parfyme, tobakk, sjokolade og luksusvarer på en stadig økende turistflom til Thailand, har han bygd seg opp en formue som til slutt tillot kjøp av en engelsk fotballklubb. Det skulle altså bli Leicester City Football Club for Vichai Srivaddhanaprabha. Han fikk klubben på det som må kunne kalles biligsalg da han kjøpte i 2010 for rundt 400 millioner kroner etter datidens kurs.

Mer om det spesielle forspillet til Leicesters fantastiske sesong:

Få som hadde troen

Det var egentlig lite som tydet på at milliardæren fra Thailand skulle gjøre en mer vellykket investering enn landsmannen Thaksin Shinawatras kjøp av Manchester City noen år tidligere. Shinawatra måtte selge. Forrige sesong var det så vidt Leicester unngikk nedrykk.

Leicesters eier er 58 år gammel og har bygd opp sin formue på tax-free-salg. Foto: Martin Rickett

Utenlandske eiere har ikke alltid vært like populær hos tilhengerne av engelske klubber. Bare spør tilhengerne av Blackburn hva de synes om de indiske kyllingprodusentene Venkys eierskap i deres klubb. Eller Manchester Uniteds sinne rettet mot den amerikanske Glazer-familiens eierskap.Kuhn Vichai vet hva som gir et lite puff i riktig retning popularitetsbarometeret. Tre ganger har han gitt en gratis øl (thailandsk Singha Beer) til alle på stadion. Sist gang det skjedde var da klubben berget plassen i øverste divisjon i fjor.

Lørdag spiller Leicester sin siste hjemmekamp for sesongen. Spørs om ikke det blir langet Singha-øl over disk uten betaling på King Power Stadium.

Tom Hanks spøkte med at han kan tjene stort på Leicester-gull:

Sponset busstur og gratis skjerf

Så glad blir man i Bangkok når Leicester scorer. Klubben har fått mange nye tilhengere, ikke minst fordi den nå er thailandsk eier. Her fra en visning av Leicester-kamp på stortskjerm. Foto: Athit Perawongmetha, Reuters/NTB Scanpix

Han får også økt støtte hos tilhengerne for å arrangere bussturer til bortekampene som sjelden koster mer enn 10 pund, han har gitt bort skjerf og trøyer til tilhengerne og billettprisene på King Power Stadium har ikke økt merkbart under hans eierskap.Men det er flere grunner til at han har hatt en økende popularitet i Leicester. Han har investert ikke bare spillere og trenere, men har bygd opp klubben for fremtiden med bedre treningsanlegg og forbedret selve arenaen.

Lander i midtsirkelen

Han er selv til stede på hver eneste hjemmekamp. Da ankommer han i et helikopter som lander inne på stadion.

Han har også rykte på seg for å være generøs i sitt forhold til spillerne. Da klubben rykket opp i 2014 inviterte han alle spillerne til middag med den fineste champagne, kaviar og det som hører til. Han tok regningen og ga hver spiller 10.000 kroner de kunne spille for på nærmeste casino.

Vichai Srivaddhanaprabha er tross alle synlige tegn på rikdom, en mann av få ord i mediene. Sjelden gir han intervjuer, og det er sønnen Aiyawatt som har mest med den daglige driften å gjøre.

  • Tottenham har overraskende vært nærmeste rival til Leicester: