PONFERRADA (Aftenposten): VM 2014 kom til å stå i kontrastenes tegn for Norge.

Torsdag: Jubel for at Bergen fikk VM 2017. Fredag: Jubel for to medaljer og total dominans i U23-klassen.

Lørdag: Den grusomme velten der Miriam Bjørnsrud hadde englevakt og slapp unna bruddskader.

I går: Bilulykken som sendte landslagssjef Stig Kristiansen, mekaniker Tommy Josefsen og en kroatisk mekaniker på sykehus med flere stygge bruddskader.

Kompliserte brudd

Siste i går kveld var at Kristiansen hadde brudd i hoften, samt at hoften hadde gått ut av ledd.

Josefsen hadde kompliserte brudd i begge knærne, samt et enklere brudd i en albue.

Også den kroatiske mekanikeren hadde flere brudd.

KJØRTE HARDT: Lars Petter Nordhaug (til v.) og Edvald Boasson Hagen (blå hjelm) kjørte for Alexander Kristoff på slutten. Foto: Kristian Oftedal Kvendseth

— Det var ekkelt å sykle runde etter runde og se på den bilen, sa Lars Petter Nordhaug.De tre norske sykkelrytterne fikk aldri vite ordentlig hvordan det hadde gått med lederne deres mens de syklet VM-fellesstarten.

— Edvald (Boasson Hagen) slapp seg ned til den britiske bilen for å høre om de visste noe. Vi fikk høre at det ikke var noe livstruende, men det er klart at det preget oss underveis. Det tok bort en god del av moralen en stund, men heldigvis klarte vi å konsentrere oss de siste par rundene, la Nordhaug til.

- Forferdelig

— Jeg syntes den bilen så helt forferdelig ut, sa Edvald Boasson Hagen som var lettet over at det "bare" var bruddskader.

— Det kunne fort vært mye, mye verre, mente han.

Lenge gikk det rykter om at en tilskuer også var alvorlig skadet i ulykken. Det var det nederlandske TV-selskapet NOS som først meldte det.

— Heldigvis var det feil. I en utforkjøring med ganske høy fart kom det en tilskuer litt for langt ut i veien. Stig Kristiansen måtte gjøre en unnamanøver, og dermed skled bilen ut av veien og inn i et tre. Det var ganske stor fart akkurat der, forklarte sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen, som senere også dro til sykehuset i Ponferrada.

Heller ikke de norske lederne som sto i målområdet visste nøyaktig hva som hadde skjedd og hvordan det hadde gått.

- Ikke front igjen

— Oi, det var mye verre enn jeg trodde. Det er jo ikke front igjen på den bilen, sa Roger Gjesdal da han fikk se bildene av ulykkesbilen etter at rittet var over.

Gjesdal er Olympiatoppens mann inn mot sykling og var med på å omorganisere troppene etter ulykken.

Man må hå to forskjellige fokus. Først mot dem som var innblandet i ulykken, men også det som vi egentlig er her for å gjøre. Jeg synes vi ganske fort fikk kontroll over situasjonen. Det var mange som gjorde en god jobb, mente Gjesdal.

Det første var å sørge for at de tre i bilen ble tatt godt hånd om og sende en representant for den norske ledelsen (generalsekretær Bjørn Sætre) på sykehuset. Deretter måtte man skaffe en ny servicebil med mannskap og nye reservesykler til rytterne. Både Katjusja og Sky var raskt på pletten med nye sykler til Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen slik at de skulle ha om de måtte bytte den de hadde startet med. Også for Lars Petter Nordhaug ble det funnet en fullgod reservesykkel.

— Man må bare være ganske brutale i hodet når slike ting skjer. Vi har rutiner for alt, og man må bare følge dem. Det er klart det satte preg på oss. Men da er det også veldig viktig å fokusere på grunnen at vi er her, la landslagslege Stein Ørn til.

Ifølge sykkelpresidenten ble det søndag kveld jobbet intenst med å få begge de to norske hjem med luftambulanse, helst allerede i dag, mandag.

I går kveld skulle den norske troppen egentlig ha VM-bankett på hotellet, men ulykken la selvfølgelig en kraftig demper på stemningen.