Parkering: Stemmen i Øvrebø, Rv 9

gps: 58,25153 N 7,86335 Ø

Turlengde: 20,5 km

Hovedturløypa går fra Stemmen i Øvrebø til Kjerrane i Kristiansand og er hele 20 km lang. I nord starter den i Vennesla, før den er innom Songdalen, slenger innom Kristiansand før den igjen er innom Songdalen. Til slutt ender den i Kristiansand. Det er Midt-Agder Friluftsråd som har ansvaret for løypa. Jeg anbefaler at du tar buss eller bil til Stemmen og starter turen der. Fram med kartet og finn starten. Jeg lover deg en fin tur i flott og spennende natur. Etter noen hundre meter kommer du til Bulietjønnene der du krysser Vestre Fjellmannsvei. Det var den veien bønder og annet ferdafolk brukte da skulle til byen fra gårder og steder lenger inne i landet.

Litt høyt over Bulietjønnene (det sies at tjønnene egentlig heter Buetjønnene) ser du gården Bue, og litt seinere kommer du til Hemmesvannet. Samtidig har du gården Godheia oppe til venstre. Helt sør i Hemmesvann krysser du kjøreveien fra Mosby til gården Hemmes-Augland. Nå bærer det nedover til Tømmervann og deretter er det kraftig stigning til du passerer Fjellmannshola og veien til den 218 meter høye tv-masta på Hesteheia. Kast et blikk til venstre og la deg imponere av denne masta som kan sees på lang avstand.

Hovedturløypa.

Nå får du et litt vått parti før det bærer ned bakken til Homevann. Neste vann er Hågonvann der det er fin badeplass like ved løypa. Så går det aldri så lite oppover – og snart passerer du skytebanen Hågonmyr før det blir bratt ned til Aurebekk. Der går du langs Kuliaveien et kort stykke før du er inne i terrenget igjen der løypa går langs det vakre Aurebekkvannet et stykke. Fra Stemmen til Aurebekk er det Torridal IL som ansvaret for rydding av løypa, men nå er du inne i SSK Oddersjaas ansvarsområde.

Vel forbi Aurebekkvannet bærer det oppover Svinemyrdalen til Svinemyra der det kan være litt vått og gjørmete. Du har snart den lille Hellerstjønna på høyre side, og du passerer bekken før du kommer til Bergstøl der Oddersjaa hadde klubbhytte med servering i mange år. Nye tider, nye turvaner og mye vedlikehold gjorde at klubben solgte hytta og investerte kjøpesummen i klubbhus på Kongsgård i Kristiansand. Pause kan du likevel ta – og skulle du være lei og trøtt, går det kjørevei til Bergstøl.

Du tar turen videre forbi Ytre Bergsvann mot Mumletjønn og kommer etter hvert til krysset der du kan gå ned til Strai gjennom lysløypa. Nå er det ikke langt igjen, og snart skal du opp en kort, men bratt bakke før du holder god fart over Kolåsmyra og snart er du på vei ned bakkene mot Kjerrane og målet. Skulle du mot formodning ha litt krefter igjen, kan du ta til høyre mot Gråmannen når du har begynt på utforbakkene. Noen få hundre meter til høyre finner du Tjuvtønn og Tjuvhelleren der brødrene Grim holdt til, men jeg synes du skal komme deg ned til Kjerrane og være fornøyd med å ha gått 20 kilometer. Turen til Gråmannen med besøk i Tjuvhelleren tar du heller en annen gang.

Er du ivrig deltaker i Terrengkarusellen, har du gjerne vært gjennom løypa tidligere. Hvert år arrangerer karusellen Sommerskogsløpet i denne traseen. Da har du erfart det samme som meg, nemlig at når du tror du skal ta korteste vei inn under målseilet, så jager arrangørene deg på en ekstra sløyfe på én kilometer. Selv min bønn om pensjonistrabatt har blitt blankt avvist.

Turen er hentet fra boken ”32 Nærturer i Kristiansand” av Arne H. Holte. Boka er utgitt i samarbeid med Midt-Agder Friluftsråd og Oddersjaa.