En av FIFAs hovedsponsorer har nå gått ut og uttrykt misnøye med fotballorganisasjonens reformplaner. Kredittkortselskapet Visa mener måten FIFA har møtt den siste korrupsjonsskandalen på er «fullstendig utilstrekkelig» og at et uavhengig organ bør lede reformprosessen.

I slutten av mai ble syv FIFA-topper arrestert i Zürich. Totalt ble 14 personer siktet. Den amerikanske statsadvokaten kunne fortelle om et kriminelt nettverk som hadde holdt på i mer enn to tiår og sopt inn bestikkelser for minst 1,2 milliarder kroner.

President Sepp Blatter har varslet at han trekker seg, og 26. februar neste år skal en ny president velges under en ekstraordinær kongress. Da skal det også stemmes over forslag for å reformere en organisasjon som har vært gjennom den ene skandalen etter den annen de siste tiårene.

Ber om uavhengig leder

Mandag, etter et møte i FIFAs styre, fortalte Blatter at det vil bli satt ned en gruppe på ti personer fra FIFA-familien til å utarbeide forslagene. Domenico Scala, leder av FIFAs revisjons— og kontroll-komité, blir nevnt som den mest aktuelle til å lede gruppen.

Visa mener at arbeidsgruppen ikke er uavhengig nok til å kunne lede en troverdig reformprosess.

— FIFAs svar på anklagene har vært fullstendig utilstrekkelige og de fortsetter å vise at de ikke forstår alvoret av forandringene som trengs, sier Visa-sjef Charlie Scharf i en telefonkonferanse.

Visa-toppen peker på to ting som må skje for at FIFA kan dras i riktig retning.

— Det er viktig at reformene utarbeides av en uavhengig kommisjon ledet av en eller flere upartiske ledere. Og vi mener at det ikke kan komme noen meningsfulle reformer med dagens FIFA-ledelse, sier Scharf.

Klart budskap fra Coca-Cola

Kritikken fra Visa kommer uken etter at en av FIFAs andre hovedsponsorer, leskedrikkgiganten Coca-Cola, kom med et lignende budskap.

Coca-Cola sendte et brev til FIFA der de ba om at reformprosessen må ledes av en uavhengig part.

Brevet fra Coca-Cola kom etter initiativ fra den internasjonale fagforeningssammenslutningen ITUC.

— Det er nå tid for andre sponsorer som Visa, Adidas og McDonald's å ta et oppgjør med korrupsjonen og få fotballen tilbake til rett spor, sa generalsekretær i ITUC Sharon Burrow i etterkant av brevet fra Coca-Cola.

McDonald's bekreftet overfor The Guardian at de også har sendt et brev direkte til FIFA med budskap om forandringer i organisasjonen.

Sendte brev til Blatter

Coca-Cola skal allerede i etterkant av arrestasjonene i mai ha gitt FIFA klar beskjed om at dyptgripende endringer må til. Det skal ha vært en del av bakgrunnen for at Blatter kunngjorde at han trekker seg bare fire dager etter at han ble gjenvalgt.

FIFAs sponsorer skyter inn over 12 milliarder kroner i hver VM-periode. Kun TV-inntektene er viktigere for FIFAs økonomi. Det betyr at de største sponsorene har mye makt overfor organisasjonen.

Coca-Cola og Visa har bundet seg til FIFA til etter VM i 2022. De har foreløpig ikke gått ut offentlig med trusler om å trekke seg fra samarbeidet.

Vil du lese hele historien om FIFA-skandalen? Da anbefaler vi denne grundige saken: Slik er FIFA-historien: Kofferter med cash, luksusleiligheter til pampenes katter og milliarder under bordet