Fredag ettermiddag kom meldingen om at Konkurransetilsynet godkjenner TV 2s oppkjøp av C More.
Hva blir så konsekvensen for fotballseerne?
Ingen, i hvert fall ikke i år. Det sier TV 2s sportssjef Vegard Jansen Hagen.
– Vårt budskap er at det er «business as usual». Så de som vil se alt fra Tippeligaen må fortsette med sitt C More-abonnement, sier Hagen.
Bakgrunn: TV 2 får kjøpe C More
— Dumt å vrake
Det betyr at du forstatt må ha både tilgang til TV 2s hovedkanal og Zebra, og samtidig abonnere på C Mores tjenester, for å se alle kampene i eliteserien og 1. divisjon.
Jansen Hagen forklarer at C More har en kontrakt med produksjonsselskapet Monday Productions ut denne sesongen, og at TV 2 kommer til å respektere den.– Vi har kjøpt C More for å satse videre på det. Det er den strategien vi legger opp til nå. C More er en etablert markedsvare med fornøyde kunder, så det ville være dumt å vrake det, sier Hagen.
– Det som er viktig å presisere er at om man skal se betal-kampene fra norsk fotball på tv fra seriestarten 6. april, må man kjøpe abonnement hos C More. Vi trenger tid på å integrere dette mot TV 2, sier Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør, til TV 2.
Det betyr at denne sesongen vil fortsatt seks av kampene gå på C More, mens to kamper fra hver runde går på TV 2/Zebra. Men fra neste eliteseriesesong kan det bli forandringer.
– Vi ser på hvordan vi kan drive mer kostnadseffektivt, sier Hagen og legger til at en mulig konsekvens kan være at Monday Productions kan være ute av bildet neste sesong.
Klør i fingrene
– Det vil være en mulig konsekvens. Vi ønsker å lage mer kvalitet til en billigere penge. Vi har dyktige arbeidere i våre rekker som klør i fingrene for å jobbe med Tippeligaen, og vi er først og fremst interessert i å utnytte det, sier Hagen.
– C More består kun to årsverk med fast ansatte. Resten er frittstående frilansere, eller tilknyttet Monday Productions. Vi har selvtillit nok til å så at TV 2 kan løfte norsk fotball, sier TV 2s sportssjef.
Norges Fotballforbund sto ikke særlig høyt i kurs hos TV 2 i 2011. I årene forut hadde TV 2 promotert norsk fotball på en sterk måte, men i 2011 kjøpte C More (den gang Canal Plus) rettighetene til norsk fotball fra 2013 til 2016 for 1,2 milliarder kroner.
Det vakte sterke reaksjoner at kanalen fikk kjøpe rettighetene uten at TV 2 eller noen andre fikk by på pakken.
Slik ser du norsk toppfotball på TV i 2015:
Eliteserien: C More viser 6 av 8 kamper hver uke på sine betalingskanaler, mens TV 2 (Zebra og hovedkanalen) viser to av kampene.
1. divisjon: C More viser 7 av 8 kamper sine betalingskanaler, mens TV 2 Zebra viser én kamp hver uke.
PS! C More Play og C Sports viser alle kampene på nett.