TV 2 skal sende norsk fotball neste sesong etter oppkjøpet av C More, som hadde rettighetene fra 2013 til og med 2016-sesongen. Norges Fotballforbund har nå startet prosessen med å selge medierettighetene fra og med 2017-sesongen. NFF må forholde seg til følgende fakta:
TV 2 sikret seg forrige måned Premier League-rettighetene frem til 2019. Ifølge VG måtte kanalen punge ut 1,6 milliarder kroner for tre sesonger med engelsk fotball.
NRK betalte nylig 400 millioner kroner for vintersport.
Viasat kjøpte rettighetene til spansk og italiensk fotball. De hadde fra før den kostbare rettigheten til Champions League.
Discovery-gruppen (TV Norge, MAX) har punget ut store summer for OL og fotballandslaget.
– Vi mener at Tippeligaen og Obos-ligaen er attraktive rettigheter for media i Norge, og vil være det også i årene fremover. Utover det ønsker jeg ikke å gi våre vurderinger av konkurransesituasjonen i forkant av disse forhandlingene, sier daglig leder Knut Kristvang i Fotball Media. De skal selge medierettighetene på vegne av Fotballforbundet.
Leif Øverland er administrerende direktør i Norsk Toppfotball, som representerer toppklubbene. Han svarer kort og kontant på spørsmålet om han frykter færre interessenter for norsk fotball denne gang.
– Det gjør vi ikke, sier Øverland.
Vinneren skal «blø»
Harry Arne Solberg er professor ved Handelshøyskolen i Trondheim, og har forsket på sports— og medieøkonomi. Han er ikke i tvil om hvilken rettighet som er viktigst, rent kommersielt.– Det har vist seg at fotball er tingen når det handler om betal-TV. Før var film også det, men nå har folk tilgang til Netflix og flere andre ting. Som betal-TV-produkt er Premier League hakket mer verdt enn norsk fotball, sier Solberg.
Han påpeker at Discovery-gruppen så langt har sikret seg rettigheter som ikke er egnet for betal-TV, som OL og fotballandslaget. Siden Premier League gikk til TV 2 er det mye som tyder på at Discovery vil satse hardt for å få norsk fotball.
– Discovery var med på å presse prisen opp på Premier League. Tanken i slike forhandlinger er ofte at «enten vinner vi rettighetene, eller så skal vi i alle fall få de andre til å blø kraftig». TV 2 måtte betale en del mer for Premier League, og nå er spørsmålet hvor langt TV 2 er villig til å strekke seg for å få fortsette med norsk fotball også, sier Solberg.
– Er det skadelig for verdien av de norske rettighetene at Premier League allerede er solgt?
– Ideelt sett hadde det vært en fordel om norsk fotball ble solgt før Premier League. Det avgjørende nå blir å ha minst to som er veldig interessert, sier Solberg.
Ramaskrik i 2005 og 2011
Det har vært mye brudulje ved tidligere salg av de norske fotballrettighetene. I 2005 ble det ramaskrik da fotballagent og konsulent Rune Hauge sikret seg 100 millioner kroner i honorar for milliardavtalen som Fotballforbundet inngikk med TV 2 og Telenor. Og i 2011 ble det like mye ståk da Canal+ (senere C More) hadde sikret seg rettighetene i årene 2013-2016 uten at TV 2 eller andre kanaler fikk være med på budrunden.
– Det er ikke bare vi som er overrasket over dette. Verken NRK eller Viasat har hørt noe om at rettighetene var i ferd med å bli solgt. Jeg synes det er rart at fotballen ikke testet ut hvor mye disse rettighetene er verdt, uttalte daværende TV 2-sjef Alf Hildrum.
Hva sier fotballtoppene i dag, har de tatt noen lærdom?– Jeg ønsker ikke å kommentere hvilke eventuelle endringer vi gjør nå i forkant av salgsprosessen, sier Knut Kristvang i Fotball Media.
– Det er mye positiv oppmerksomhet knyttet til norsk fotball, men det er mye som kan forbedres. Vi forsøker å være ydmyke, og klubbene jobber hardt for å skape flere gode fotballspillere og et enda bedre underholdningsprodukt. Vi ønsker at alle som er interessert i å bidra til å formidle produktet skal komme «til bordet» i salgsprosessen, sier Leif Øverland i Norsk Toppfotball.
Sender ut tilbud
Salgsprosessen er godt i gang.
– Vi jobber med tilbudsinvitasjon for visningsrettigheter for Tippeligaen og Obos-ligaen fra sesongen 2017. Denne vil bli sendt ut i løpet av kort tid, sier Kristvang.
– Når håper dere å ha en avklaring rundt den nye medieavtalen?
– Det er litt vanskelig å si på forhånd. Det avhenger av hvor lang tid forhandlingsprosessen vil vare, sier lederen i Fotball Media.
– Vi tar den tid vi behøver for å få rett samarbeidspartnere til det vi opplever er best mulig betingelser for toppfotballen totalt sett, sier Leif Øverland.