ETTERSPURT: Alle vil ha en bit av Marcus Pedersen og Jo Inge Berget under U21-EM. Den som får alle henvendelsene er medieansvarlig Ole Askeland (til h.). Foto: Erlend Aas, NTB Scanpix

TEL AVIV (aftenposten.no): De rundt 20 norske journalistene som følger det norske U21-landslaget under EM i Israel er langt fra de eneste som rapporterer fra den norske EM-leiren.

Pressesjef for U21-guttene under mesterskapet i Israel, Ole J. Askeland, ser knapt annet enn hotellrommet så lang som dagen er. For etterspørselen etter Tor Ole Skulleruds gutter er enorm. Både på pressemøter og ellers.

— Det går i ett fra morgen til kveld egentlig. I tillegg til de oppsatte pressetreffene vi har i forbindelse med trening og kamp får vi mellom fem og ti henvendeler hver dag under disse to ukene her, så det er stor pågang, sier Askeland til Aftenposten.

Til daglig jobber 46-åringen som kommunikasjonssjef i Viking, men har fått ansvaret med å holde U21-spillerne i ørene i møtet med mediene under EM. Jobben har han løst ypperlig, og spillerne skryter av rogalendingen.

- Hva ønsker de mediene som henvender seg til deg?

— De lokale mediene hjemme i Norge vil som regel ha en hilsen hjem. Men de internasjonale mediene vil ha spesialintervjuer. Noen land dekker det som skjer i EM veldig tett, for eksempel England og Israel, så vi merker jo at det blir skrevet mye om norsk fotball i toneangivende fotballnasjoners medier, sier Askeland.

Under Norges kamper har det vært medier tilstede fra Nederland, Tyskland, Israel, England, i tillegg til UEFA sine egne informasjonsmedarbeieder. I tillegg kommer henvendelsene fra både India og USA.

Men det er langt fra de eneste. Askeland forteller om interesse og henvendelser fra blant andre Sunday Times (England), The Independent (England), La Gazzetta dello Sport (Italia), Corriere della Sera (Italia), Spox (Tyskland), Sky Sports (England), Livesport (India), ESPN (USA), israelske TV-stasjoner og aviser og Farsunds Avis.

- Den sykeste henvendelsen vi fikk var vel fra et israelsk TV-program, et program om sunn mat og idrettsutøvere Dette er prime time israelsk TV, og dette er et konsept de har. Så vi sendte avgård Omar Elabdellaoui, Flamur Kastrati, Arild Østbø og Ørjan Håskjold Nyland. Det var bare moro, sier Askeland og ler.

Under onsdagens pressetreff, dagen etter at semifinalebilletten var endelig i boks, tikket det inn 70 intervjuforespørsler fra norsk presse til det 45 minutter lange pressetreffet i lobbyen på spillerhotellet.

— Interessen bare vokser og voker, vi merker at det skal lages mer stoff. Vi ser det i spaltemetere og i visningstid, sier Askeland og tripper mens han blir intervjuet av Aftenposten. Det har snart gått 15 minutter av treningen, og han skal straks kaste pressen ut av stadion.

- Dere har ikke vurdert å redusere tiden med pressen?

- Ikke i det hele tatt, det har aldri vært aktuelt. Det er veldig viktig for oss at vi fremstår som åpne. Dette er spillere som er flinke til å by på seg selv, og det er litt i deres ånd at ting er så åpne som mulig. Det er flott at vi kan bidra til en god historie for norsk fotball, sier Askeland.

Før avreise til EM snakket Askeland med spillerne om mediene og retningslinjer. Skal vi tro pressesjefen var det et kort møte.

— Disse spillerne er flinke til dette selv og vet en del om hvordan man skal forholde seg til mediene. Jeg har bare bedt dem om å være seg selv, by på seg selv, resten går av seg selv, sier Askeland.